torsdag 22 januari 2009

Hantverksbryggeriet Bödeln

Dags för en svensk India Pale Ale influerad av USA: Bödeln från Hantverksbryggeriet. Jag har tidigare provat ett öl från det här bryggeriet, Narren, och det gillade jag. Eftersom IPA är bland det bästa jag vet kändes det därför självklart att även ge den här en chans. Hann aldrig prova den här i tisdags när jag och Fredrik var på Bishops dock, så jag sprang in där efter diverse misslyckat kurslitteratursökande på diverse bibliotek under dagen. Införskaffade också en Ølfabrikken Jule Ale på "rean". Nåja... till recensionen!

Ölet är grumligt orangefärgat med ett stabilt vitt, krämigt skum. Det ser helt klart inbjudande ut, som så många öl gör när de tappats från fat.

Doften är trevlig och inbjudande av citrus, grapefrukt och tallbarr. Ganska typiskt amerikanskt med andra ord. Det finns även trevliga toner av karamell. Möjligtvis något försiktig doft, men som sagt, temperaturen var kanske några grader för låg och ett vanligt pintglas är väl det inte ultimata att dofta ur. Nu ska jag inte bli för nördig här dock.

Smaken är humlig och besk med en lätt söt maltbakgrund. Det finns typiska spår av tallbarr, citrus, grapefrukt och karamell. Eftersmaken är besk och heltrevlig med toner av aprikos. Något bättre än doften. Stabilt.

Munkänslan är fyllig, kroppen känns medel med lagom kolsyra. Väldigt drickbar och god IPA, måste jag säga! Hantverksbryggeriet leverar återigen - helt i min smak.

Betyg: 3,9 av 5.

Jag snackade lite med en i personalen och de hade även fått in ett fat Munken. Förhoppningsvis blir det att prova även den när den kopplas på - har inte testat något öl av belgisk typ (och inte heller något så starkt öl) på fat förut.

5 kommentarer:

  1. Låter trevligt, alltid kul när svensk öl är bra.. Har sett denna både här och där men alltid lyckats låta bli att prova den. Nästa gång slår jag till dock!

    SvaraRadera
  2. När jag var i Stockholm drack jag Baronen på en liten pub med enbart svensk mikrobryggd (nåväl, nästan i alla fall). Där dracks Baronen, den enda från bryggeriet jag testat men den rekommenderas verkligen. Den slog hursomhelst Bötet som dracks innan.

    SvaraRadera
  3. andersand: Gör så!

    Alex: Det låter helt klart intressant. Ska hålla utkik efter den... var ju positivt överraskad av Bötet dessutom, som är ett mkt gott barley wine.

    SvaraRadera
  4. Munken är riktigt fin! Jag har druckit den från tillfälligt fat här nere på Bishops och den är förrädiskt lättdrucken, men väldigt karaktärsfull.

    SvaraRadera
  5. Lucidor: Okej! Ja, jag har inte testat den ännu. De verkar inte ha varit och kopplat på den än... men ska bli intressant i alla fall :)

    SvaraRadera