lördag 10 januari 2009

Mikkeller Fra Til

Efter en "halvblindprovning" av Rochefort 8 & 10 (som jag antar det kommer mer från senare) var det dags att testa Mikkellers kryddade "julklappsporter" Fra Til. Köpte flaskan när den kom, men det är först nu i januari jag och Fredrik har fått tid att dricka den tillsammans. En sådan här stor flaska vill man ju inte trycka i sig själv. Flaskan ser hursomhelst ganska trevligt ut, även om det knappast är något mästerverk. Intressant skulle det bli dock!

Ölet är mörkt, nästan svart med möjligtvis lite röda toner. Skummet är brunfärgat, stort och kraftigt, ja till och med krämigt. Det lämnar en hel del skumrester på glaset.

Doften är väldigt kryddig med mycket kanel, anis och andra kryddor såsom nejlika. Det är ju inte så konstigt eftersom det är vad man vräkt ner i ölet under bryggningen. Det finns också rostade malttoner med kaffe och en lätt rökighet. Något slår mig också att det finns lite brända trätoner, lite som i Norwegian Wood, men kanske inte lika superinbjudande som den doften var, om än väldigt trevligt.

Smaken är något bättre med mycket kryddor. Kanel och anis. Rostade malttoner med kaffe, choklad och en lätt rökighet. Det hela avslutas med en liten beska, som dock inte på långa vägar blir jättekraftig. Nu är det kanske inte något jag vill ha i ett sådant här öl, men lite tydligare humletoner och beska skulle jag inte tacka nej till åtminstone. Hursomhelst, väldigt gott och väldigt bra. Skön balans mellan kryddorna och malten. Det blir inte för mycket, även om jag misstänker att vissa tycker det.

Ett fylligt öl som överlag känns ganska lent med medelstor kropp. Väldigt lättdrucket trots kryddorna!

Betyg: 4,1 av 5.

2 kommentarer:

  1. HAPPY NEW YEAR 2009

    SvaraRadera
  2. Jag fick den stora allergichocken när jag drack denna på julaftonskväll.
    ...men det berodde på syrrans kanin, tack och lov :-)

    Ölet var välgjort och gott.

    SvaraRadera