fredag 30 januari 2009

Ölkväll!

Ikväll är ingen vanlig kväll, ikväll är det tänkt att bli en ölkväll! Fyndigt va? Hursomhelst kvällen kommer bjuda på Plankstek med Fläskfilé och Pepparsås, till det har vi tänkt att dricka en varsin Red Seal Ale.

Efter denna maträtt kommer förmodligen Cuvée Angelique att smakas av och njutas en stund. Efter denna (förhoppningsvis) angenäma Dubbel kommer det att delas på en av de kvarvarande flaskorna Bourbon County Stout eftersom David ännu inte fått chansen att pröva den.

Som avslutning på kvällen, om det inte blir något mer dvs, hade jag tänkte överraska med en liten bit vällagrad Kvibille Blåmögelost tillsammans med en whiskymarmelad och kex, till detta tror jag Old Guardian Barley Wine blir ett utmärkt dryckesval.

Så, vad tror ni, kommer min ihopkomponerade meny att fungera?

4 kommentarer:

  1. Låter suveränt gott! Jag och frugan bjuder själva på porterstek ikväll. Till det dricks det Oppigårds Starkporter, eller Sierra Nevada Pale Ale för de som inte gillar "mörk öl".

    SvaraRadera
  2. Skönt att höra! :) Det där lät inte dumt alls förresten, gör du portersteken med Oppigårds Starkporter? Har själv varit sugen på att pröva samma rätt fast med Nils Oscar Rökporter.

    SvaraRadera
  3. Använde Carnegie till portersteken igår och det blev väldigt bra. Fast nästa gång kan det nog vara värt att testa nån annan porter.

    SvaraRadera
  4. Tja, jag har faktiskt bara erfarenhet av folk-porter från Carnegie, det känns inte som om så mycket smak från portern överlever ugnen, så jag vet inte om det är nån mening med finöl då.

    SvaraRadera