söndag 11 januari 2009

Stone Ruination IPA

Äntligen var det dags för mig att få pröva Ruination IPA från Stone brewing Co, och det var minsann ingen besvikelse, trots att datumet eventuellt gått ut, (?) det stod inget på flaskan iaf. IPA är en stil jag verkligen tycker om, och de extrema varianterna är ofta väldigt trevliga.

Ser fint ut, en gyllene nästan brinnande guldig/orange färg med ett enormt vitt skum. Flaskan är riktigt läcker som vanligt från Stone.

Doftar härligt av tropiska frukter och tallbarr, den höga halten humle märks verkligen i doften. Det blir nästan den där parfymerade humledoften som är riktigt underbar.

Smaken är stor av humle, det är beskt som tusan, och man undrar lite lätt hur man ska kunna känna något mer efter denna humlebomb (någonstans står det ju att "It will ruin your palate"). Hursomhelst finns det toner av grapefrukt och tallbarr i smaken med inslag av kolagodis, maltsmaken är ovanligt tydlig för den här typen av öl.

Ölet är väldigt fyllig och känns helst enkelt klockrent i munnen. Bubblorna är friska och ölet i sig känns väldigt uppfriskande. Om ett betyg ska sättas (och det ska det ju) så blir det höga 4,6/5, väldigt gott helt enkelt!

5 kommentarer:

  1. David/Fredrik: jag tror inte att det är några "gamla" Ruination ni fått. Jag har druckit den vid flera tillfällen på Akkurat och Rover under ca 6 månader. Har upplevt den precis som ni beskriver den. Humlig, välbalanserad och god, men någon emalj rår den inte på. Om det är det ni är ute efter får ni leta upp Rated XX från Amager 20 olika humlesorter IBU över 200! Den håller minsann vad den lovar!

    Har en Ruination som jag kommit över precis som ni via privatimport. Ska nog ta den till helgen parallellt med en Hercules.

    SvaraRadera
  2. Okej. Nej, du har nog rätt. Killen som privatimporterat hade dock sett något datum: "Drink Before XXXXX" och det hade tydligen varit för ett par månader sedan, vilket ju var lite konstigt... själv hittar jag inget på flaskorna, så... :)

    SvaraRadera
  3. Jag har inte hittat nåt datum eller så på mina flaskor eller kartonger.. men tror som Weine inte heller den är särskilt gammal.

    Jag tycker den är för brutalt besk nästan, upplever den tyvärr inte som särskilt balanserad, det tycker jag deras vanliga IPA är mer. Så tyvärr blev jag lite besviken på Ruination, som ändå är det beskaste jag druckit.

    SvaraRadera
  4. Okej. Ja, andra flaskan jag drack kände jag helt klart att det var brutalt, men jag minns Hercules som brutalare på något sätt...

    SvaraRadera
  5. Dempa: Brutalt besk...jag får banne mig öppna en Ruination i kväll då jag inte alls när jag druckit den tidigare upplevt den som brutalt besk. Har inte druckit någon från din privatimport men har en hemma som jag som sagt tänkte ta ikväll.

    SvaraRadera