tisdag 17 februari 2009

Bedarö Bitter på fat

Var inne på Bishop Arms i Karlstad en sväng idag då det var en stund över innan mitt tåg gick hem. Pratade med Flingan som är ölansvarig där, jättetrevlig snubbe förövrigt.

Prövade en pint Bedarö Bitter och en liten skvätt Ocean India Pale Ale.

Här kommer iaf en liten recension av Bedarö Bitter på fat;

Färgen är ungefär som flaskversionen alltså en ganska ljus bärnstensfärg och ölet har ett rejält vitt skumlock.

Det doftar gott och trevligt av Amerikansk humle och rostad malt. Det finns även trevliga fruktiga och knäckiga toner som gör sig påminda i doften.

Smaken är trevlig och kraftfull av Amerikansk humle, men det är samtidigt oerhört balanserat och väldigt lättdruckit. Ölet känns mycket fräschare och fylligare på fat än flaskversionen, väldigt gott helt enkelt!

Om jag ska sätta ett betyg, och det ska jag ju, så blir det 4,1/5 poäng, väldigt gott och trevligt!

Edit: Sänkte från helt orimliga 4,5/5 till 4,1.

2 kommentarer:

  1. Låter gott.
    Bedarö är ett öl som jag ofta återkommer till. Jag upptäckte det för några år sedan och tycker fortfarande det är lika gott. Det står sig bra i konkurensen med andra öl också, år efter år, vilket kanske inte är så vanligt.
    Passar utmärkt till mat också. Testa det till köttbiten om du inte redan gjort det.

    SvaraRadera
  2. Martin N: Absolut den är väldigt god och läskande. Har blivit ett antal flaskor bara nu i höst. BrewDog Punk IPA och denna är två riktiga favoriter om man bara vill vara med grabbgänget och umgås eller dricka till mat (speciellt kött då).

    På fat hamnar Bedarö Bitter på en helt ny nivå tycker jag dock.

    SvaraRadera