söndag 8 februari 2009

Dupont Avec Les Bons Voeux



Blev lite ölsugen så här på söndagskvällen. Ett öl jag var extra nyfiken på var ett som införskaffades i måndags: Dupont Avec les Bons Voeux, en förhållandevis alkoholstark (9,5%) saison från Brasserie Dupont. Senaste saisonen jag drack var mycket god, och med tanke på att det här är ett ganska "hypat" öl kändes det som ett måste. Mina förväntningar var höga, trots att jag tidigare haft svårt för tripels/ljusa belgare/saisons.

Flaskan är mycket läcker med en väldigt stilren etikett. Sedan är det givetvis alltid charmigt med flaskor med kork. Det känns lyxigt helt enkelt!

I glaset är ölet grumligt orangefärgat med en fin, vit skumkrona. Efter ett tag dör den ut, men det finns en liten ring av skum som lägger sig längs kanterna på glaset.

Doften är kryddig, jästig och mycket inbjudande av apelsinskal, citrus, omogna äpplen, banan, koriander och nejlika. Det är också ganska "funky" med stall/ladugårds-liknande toner. Man blir helt klart sugen på att smaka på ölet!

Smaken är torr, ganska syrlig och kryddig. Det finns toner av citrus, apelsinskal, omogna äpplen, banan, nejlika, koriander och lite aprikos. En lätt fruktig sötma uppenbarar sig, men överlag är det syrligt, "funky" och torrt med en viss beska.

Själva kroppen känns medelstor, men det är ända ganska fylligt. Kolsyran är ganska kraftig och gör att ölet känns uppfriskande trots den höga alkoholstyrkan.


Överlag en mycket trevlig saison. Jag tror jag börjar gilla den här typen av öl (belgisk ljus ale/tripel/saison) allt mer. Eller är det så att jag bara råkat testa några av de bästa exemplaren på sistone? Det här är helt klart en av de bästa belgarna jag någonsin haft, alla kategorier. Det jag uppskattar med just saisons är att de känns aningen syrligare (på ett bra sätt) än t.ex. ljusa belgare/tripels. Hursomhelst... betyget blir högt: 4,5 av 5.

4 kommentarer:

  1. Låter lovande! Blir nog till att testa någon gång under veckan som kommer för att se om man skall köpa på sig några fler flaskor eller inte. Köpt någon flaska för lagring?
    Fina bilder btw, speciellt den första - gillar hur ljuset i bakgrunden stämmer överens med flaskans färger!

    SvaraRadera
  2. Jo, första bilden blev riktigt lyckad upptäckte jag. :)

    Du bör helt klart prova den, ruskigt grym redan nu! Jag har tyvärr inte köpt någon mer flaska... kände att jag var tvungen att snåla lite med ölinköpen den här månaden. Är möjligt att det blir en flaska senare om det finns kvar dock. Lär ju vara ett öl som kan gå åt det här, känns det som...

    SvaraRadera
  3. Låter nästan som det finns en spontanjäst karaktär över ölet...?

    SvaraRadera
  4. Ja, jag upplevde det lite så. Kanske är infekterat som allt annat? :) Skitsamma, gott var det i alla fall. Det är ju givetvis inte så extremt som lambic, men syrligt tycker jag det är, samt att det finns, som jag nämnde, något som drar åt s.k. "funk". Har känt det i den andra saisonen jag drack också. Kan ju inte var inbillning hoppas jag... haha.

    SvaraRadera