torsdag 12 februari 2009

Einbecker Winter-Bock


Andra dubbelbocken på mindre än en vecka! Den här gången är det Einbecker Winter-Bock från Einbecker Brauhaus som skall drickas, bedömas och förhoppningsvis njutas. Ölet fanns som bekant med bland februarinyheterna på bolaget och är mitt första öl från bryggeriet.

Ölet är rött/kopparfärgat med ett stort beiget skum. Det lämnas en del skumrester på glaset.

Det doftar av karamell, nötter, torkad frukt (plommon?), bär, och lite gräsig humle. Helt klart en trevlig och inbjudande doft som gör att man helt klart vill smaka på ölet.

Smaken är väldigt söt - vilket drar ner betyget något. Det finns toner av karamell, nötter, söta bär och lite mörkt bröd. Jag tycker sötman drar åt honungsötma faktiskt, och en rejäl sådan också. Nästan så jag associerar lite smått till ett mjöd jag drack i våras. Lite värmande alkohol också.

Själva munkänslan är dessbättre väldigt len, med låg kolsyra. Väldigt fyllig, stor kropp.

Nu vet jag att det här är en dubbelbock och de tenderar till att vara väldigt söta, men jag skulle inte tacka nej till lite mer beska/torrhet för att skapa lite mer balans. Annars är det inga större fel, men Lunator som jag drack förra veckan spöar denna med råge. Hursomhelst: bra, men inte super! Betyget blir 3,5 av 5.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar