fredag 6 februari 2009

Lunator Dubbelbock


I september kom på Systembolaget Grebbestad Bryggeris klassiska dubbelbock: Lunator. Ölet, som sätts under den första fullmånen, och alltså i detta nu, i årets tappning, ligger och jäser sedan den 11 januari, var helt klart något något som jag ansåg intressant. Jag införskaffade direkt tre flaskor, och tanken var att ett par skulle stå till sig litet grann. Emmellertid drack jag upp mina två första flaskor inom loppet av en vecka. Jag minns att jag tyckte det var ett gott öl första gången, medan det vid andra tillfället till och med blev riktigt bra. Den återstående flaskan överlevde dock... fram till nu. Jag blev helt enkelt ölsugen och det kan vara bra att rensa lagret litet grann. Bäst före-datumet är dessutom satt till april, så jag tänkte att det kanske kan vara bra att dricka upp snart... även om det nog inte är något man behöver bry sig så otroligt mycket om. Nåja, till själva ölet!

När jag häller upp ölet i glaset slås jag av den vackra, djupt rubinröda färgen. Det skummar en del, men dör ganska fort... fast det här är visserligen ett öl jag inte vill ha så mycket skum i så det gör mig inte så mycket. Färgen är väldigt vacker i alla fall!

Doften är heltrevlig. Väldigt vinös; toner av portvin, torkad frukt, kola, lakrits och ett visst spår av nötter kan anas. Väldigt trevlig doft enligt mig - underjästa öl kan alltså dofta underbart de med. Väldigt aptitretande, man vill verkligen smaka.

Smaken är väldigt söt, maltig och vinös (något som i mina ögon bara är bra). Toner av torkad frukt, kola, portvin och sötlakrits. Jag tycker både doften och smaken har drag av något som skulle kunna vara ett sött dessertvin av något slag, fast bättre. Det här gillas skarpt. Jag ångrar nästan att jag inte köpte på mig ett par flaskor till... eller skulle jag kanske väntat ytterligare med denna?

Munkänslan är väldigt fyllig, len och nästan lite oljig. Kolsyran är mjuk och det känns helt enkelt väldigt behagligt i munnen.

Det här helt klart ett fantastiskt öl, åtminstone om man gillar dubbelbockar som tydligen jag tycks göra. Det förra betyget, som sattes den första September, blev 4,0, men nu är jag än mer övertygad: 4,2 av 5. Jag ser fram emot ett eventuellt återkommande till detta öl och hoppas att Grebbestad i övrigt ger sig ut och experimenterar lite mer, för talangen finns uppenbarligen!

3 kommentarer:

  1. Man kanske ska spara sin sista flaska med andra ord?

    SvaraRadera
  2. Jo, den står nog ut ett tag till :) Fast det var grymt gott nu!

    SvaraRadera
  3. Jag har 4 flaskor från 2007 kvar...kanske borde testa någon dag framöver!

    SvaraRadera