lördag 14 februari 2009

Maltesen Nostalgi del 1 - 1992 och 1993

Det är båda intressant och kanske lite skrämmande när jag sätter mig till ro med min God Jul och börjar bläddra i 1992 års (nr 3) upplaga i Maltesen. Där finns bland annat en liten rapport från det första(!) Stockholm Beer Festival.

Svenska macro och storbryggeriers tråkighet och stelhets representerades tydligen på festivalen, jag citerar skribenten Zeb: "Varför utskänkte inte Åbro deras eminenta Wiesgickl Pils från fat? En sådan hantering skulle säkert ha dragit fler besökare till Åbros disk. Samma misstag begicks av Pripps som valde att inte servera sin genuina porter. En underskattning av konsumenten må vi säga".
Det är lite lustigt ändå, när det för en gångs skulle är ett evenemang där ölnördar/entusiaster/journalister osv samlas, så vill fortfarande inte Svenska storbryggerier
bjuda på något spännande, utan de få intressanta öl de har, anser de tydligen inte vara representativa.

Vidare i samma tidning läser jag om ölnyheter på Systembolaget, och det är väl ingen särskilt upphetsande lista - man kan minst sagt säga att vi är lyckligt lottade nuförtiden. Årets stora nagel i ögat på Svenska Ölfrämjandet det året var uppenbarligen mellanölet.

I nyhetslistan återfinns öl som Pripps Blå Mellanöl, TT, John L's Mellanöl, ja och en hel del annan mellanöl. Dock så ska man väl inte säga att det bara är tråkig och dålig öl som finns på listan utan det finns endel saker som låter riktigt intressanta såsom Küppers Kölsch, men ävan Orval om jag förstår tidningen rätt, vilket låter märkligt då den rimligen borde ha överstigit alkoholgränsen som fanns då? Nåja.

Vidare läser jag om att t. ex Lindemans Kriek tydligen späddes ut med Körsbärssaft för den Svenska marknaden, vilket i mina öron låter helgerån.

Efter att ha läst i den enda tidningen från 1992 som jag fick med mig hem går jag raskt över till de tidningar jag fick med mig från från 1993 nämligen nr 1, 2, 3 och 4 som torde vara alla nummer av Maltesen som kom ut 1993.

I nummer 1 från 1993 läser jag förutom en väldigt ointressant artikel om Guinness Draught att Systembolaget tydligen inte var så nöjda med försäljningssifforna för notoriskt svårstavade Aecht Schlenkerla Rauchbier. Tydligen såpass missnöjda att de istället för att vidare försöka sälja ölen ställde undan tusentals flaskor i något gammalt förråd och lät dem oxidera. Jag vet ju att Svenska Ölfrämjandet förmodligen inte är universums mest objektiva tidning, men om det är sant så låter det ju som ett vansinnesdåd av Systembolaget!

Efter att ha kikat på lite andra smått ointressanta artiklar om diverse Engelska ales som fanns på Systembolaget då hoppar jag över till nr 2 av 1993 års upplaga.

Det första jag får syn på när jag börjar läsa nr 2 1993 är att Patrick Holmqvist (som jag förmodar är samma Holmqvist som är chef/bryggmästare på Nils Oscar nuförtiden) vann SM i Hembryggning 1993 med sin öl Godzilla som beskrivs som ett Barley Wine med toner av bräckvatten, etanol och whiskymalt (jag kan inte annat än att småle när jag läser om smakpreferenserna, det låter verkligen inte gott när man beskriver det på det sättet).
Vidare i nr 2 1993 läser jag mest om diverse reportage om bryggeribesök i
England och Österrike som är lite lagom intressanta.

I nr 3 1993 hittar jag bland annat en rolig liten bild på Carneige Pale Ale (som jag förövrigt aldrig hört talas om har funnits) som faktiskt ser riktigt läskande ut trots att den är i svartvitt.

Jag finner även ett läsvärt reportage om Trappistöl som utförligt beskriver alla Trappistklostren och många av deras öl. Titeln på det lilla reportaget är fyndigt nog "Trappistöl - en dryck för gudar!".

Det finns även ett litet reportage om Carlsberg Pilsner som jag knappt tycker är nämnvärt, och man funderar stillsamt varför detta har blivit tilldelat en hel sida i en tidning som bara kommer ut 4 gånger om året har ligger på circa 20 sidor.

Då var det dags för att titta lite i 1993 års sista nummer eller 1994 års första. På omslaget för nr 4 1993 syns en ganska ung och söt tjej som står och heller upp en pint Adnams Extra Special Bitter, något för alla Maltesenläsare att dräggla över på den tiden måntro? Nåja, skämt och sido.


















Ledaren i detta nummer handlar om att Svenska Ölfrämjandet anser att Systembolaget borde slopa den övre alkoholgränsen. Detta var många år en av Svenska Ölfrämjandets hjärtefrågor (med rätta) och de fick ju sin vilja igenom några år senare.

Där finns även en liten artikel om de få Svenska småbryggerina som existerade på den tiden bl. a Källefall Bryggeri, Hjo Bryggeri och Zeunerts. Det märks ju att de mindre bryggerierna är intresserade av mer speciella öltyper såsom pale ale osv istället för den vanliga lagern.

Ett inslag om Lambik är rätt så intressant. Det står lite om Lambikens ursprung och att Bretannomycer ger Lambik dess speciella Stalldoft. Det står även lite om vad lambik-ölen kryddas med osv. Titeln är återigen av lite fyndigare karaktär: "Lambik - en spontan typ".

Hoppas ni har haft någon glädje av mitt grävande i gamla maltesen tidningar! Det står mycket i tidningarna som är läsvärt och det är verkligen roligt att se hur Svenska Ölfrämjandet kämpade för ölens status här i Sverige.

Vi får se när del 2 i detta reportage kommer, men det blir förmodligen någon gång nästa vecka! PS. Jag uppdaterar formateringen efterhand, blev rätt mycket småfel. DS

1 kommentar:

  1. En skrämmande&facinerande värld som gör en tacksam över att man inte är äldre än man är.

    Var har du kommit över dessa tidskrifter?

    SvaraRadera