lördag 14 februari 2009

Maltesen - Nostalgi?

Var på fika hos min far igår då hans sambo fyllde 55 år. När vi senare på kvällen satt och pratade lite kom helt plötsligt min far in med en rejäl bunt maltesen tidningar. Något förvånat frågade jag honom om han hade varit med i Svenska Ölfrämjandet, och det hade han tydligen. 

Han frågade om jag ville låna med mig ett gäng då han vet att jag är en riktig ölentusiast/ölnörd och att jag dessutom har en blogg. Med tanke på att det varit lite prat på olika bloggar om vilket oerhört dåligt utbud det var i Sverige under 90-talet tänkte jag göra en liten serie i ett par delar om vad jag kan hitta i de olika tidningarna.

Hursomhelst så är det Maltesen från 1992, 1993, 1994, 1995, 1996 och 1997 jag lånade med hem. Min far gick ur Ölfrämjandet någon gång 1998 då det verkade som verksamheten var lite halvdan vid den tiden och Maltesen-utskicken var mer och mer sällsynta.

På ett sätt är det ju egentligen inte nostalgi för mig, då jag inte ens var med som öldrickare på den tiden. Ändå blir det något lite magiskt över att sitta och bläddra i de gamla (och faktiskt välbevarade) Maltesen-tidningarna.

Första lilla inlägget som är baserat på de tidningarna från tidigt 90-talet kommer senare idag eller imorgon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar