fredag 20 februari 2009

Ommegang Abbey Ale

Var på Bishops Arms förut. Hade lite småtråkigt och bestämde mig för att ta en "promenad" vilket slutade med att jag gick in på Bishops för att kolla vad de hade. Det blev först en Ocean India Pale Ale, vilket det kommer mer om senare troligtvis, men jag kan åtminstone säga att det inte var det roligaste jag druckit. Tittade sedan i kylen efter något intressant, och det visade sig sedan att Ommegang Abbey Ale från Brewery Ommegang i Cooperstown, New York skulle bli ett relativt lyckat inköp.

Ölet är rubinrött/brunfärgat med ett litet, vitt skum som stannar kvar ett tag. Det ser helt klart ganska trevligt och typiskt ut för en öl av den här typen (belgisk dubbel/strong dark ale).

Doften är trevlig och inbjudande av torkad frukt (främst plommon och russin), kola och litet kryddor. Det känns på något sätt typiskt för en belgare, även om jästen inte är så tydlig som den kan vara ibland.

Smaken är söt och fruktig. Det känns väldigt maltigt med klara söta, kola/karamell-toner som känns heltrevliga tillsammans med torkad frukt (litet som mogna plommon, det känns nästan litet lagrat) samt en viss kryddig ton. Det finns också en viss ton av alkohol som kanske stör litet smått, men inte för mycket. Överlag känns ölet dock fylligt i munnen med mjuk kolsyra.

Det här är faktiskt ett väldigt bra exempel på en amerikansk tolkning av belgiskt öl. I vissa av dessa vräker man i litet mycket humle när jag tänker efter (typ som i Brother Thelonious, som jag i och för sig gillar rätt bra ändå så det är väl lite motsägelsefullt). Det här är inte det bästa från Ommegang, men ändå väldigt trevlig och i "rankingen" (om jag nu skall ha en sådan) hamnar väl detta någonstans mellan Three Philosophers och Hennepin.

Betyg: 3,9 av 5.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar