onsdag 18 februari 2009

Sierra Nevada Stout

Efter universitetet idag bestämde jag mig för att ta en sväng till Bishops. Fredrik var, som ni kanske vet, där igår, och själv ville man ju inte vara sämre. Testade en Bedarö Bitter på fat, och kan bara instämma i att det är ett mycket gott "session"-öl och på fat höjdes intrycket ytterliggare ett snäpp. Kollade sedan i kylen efter något jag inte provat... Harvest Ale kändes något för dyr och mäktig för att dricka helt själv, så valet föll på, efter lite samtal med Flingan, Sierra Nevada Stout. Hade dessvärre ingen kamera till hands så jag var tvungen att stjäla en bild.

I glaset är ölet svart (åtminstone i det svaga ljuset på Bishops) med en stabil, krämig beigefärgad skumkrona. Inte så mycket skumrester dock.

Doften är inbjudande (om än inte jättekraftfull) av rostad malt, choklad, kola, torkad frukt, kaffe samt något oväntade toner av ost/mögelost. Alltså, jag vet inte om det är något fel på mig men det var något som slog mig. Det känns både intressant och lite oroväckande, men det förstör inte direkt intrycket.

Smaken är ganska söt med toner av mjölkchoklad och kola. I eftersmaken dyker torrare, angenäma toner av kaffe och rostad malt upp. Lätta toner av torkad frukt bidrar till en väldigt angenäm smakbalans. Det är just balans som gör det här ölet - det är inte jättesmakrigt men samtidigt heltrevligt och balanserat.

I munnen är ölet medelfylligt med en helt underbar lenhet som inte kan bli mycket bättre. Krämigt. Kolsyran är låg.

En mycket drickbar stout, även om det kanske saknar lite komplexitet och kraftfulla smaker som en imperial har, men det kan man ju inte vänta sig av en svag stout. Trevligt ändå.

Betyg: 3,7 av 5.

6 kommentarer:

  1. Tycker du beskriver den rätt bra, "lagom" är väll ett bra ord för den här. + för de fruktiga tonerna som jag tyckte var behagliga.

    SvaraRadera
  2. Japp, då håller vi med varandra (för en gångs skull?). Eller ja, så ovanligt kanske det inte är...

    Undrar om jag inbillade mig de där ostiga/mögelosttonerna dock? Var något som slog mig när jag doftade. Är ju inte lambic jag drack direkt... misstänker att många skulle skrika infektion om de kände något sådant. Haha.

    SvaraRadera
  3. Håller vi aldrig med varandra? Haha kanske stämmer ibland... Mja låter onekligen skumkt med de där ostiga tonerna ;)

    SvaraRadera
  4. Jag gillar både portern och stouten från sierra även om dom inte är fantastiska (imperial) så är dom prisvärda och smakrika.

    Fast "ostiga" vet jag inte.

    Doften är som smaken delad eller vad det heter ;-)

    SvaraRadera
  5. Haha, nej det förvånar mig inte. Ibland kan doftintrycken bli en smula märkliga...

    SvaraRadera
  6. Man brukar ju säga att det här med smak/doft upplevelser är högst subjektivt. Kommer faktiskt ihåg att jag upplevt en ton av mögelost, på ett oerhört bra sätt, i en Nils Oscar IS.

    SvaraRadera