lördag 14 mars 2009

Hantverksbryggeriet Munken

Efter att ha fått ett extrajobb att slita med mitt i studierna och jobbat och pluggat ganska mycket denna veckan slog jag en signal till David och hörde om han skulle med till Bishops Arms i Karlstad och ta en öl eller två. Det skulle han. 

När vi kilar in i lokalen ser vi att de har grymt mycket nyheter på fat, bl. a Hantverksbryggeriet Munken, Närke Slättöl, Sierra Nevada Pale Ale, Ocean Bryggeriet Black med mera. Vi högg direkt in på ett varsitt glas av Munken, här kommer en utförlig recension;

Ölen har en djup, brun, färg med ett härligt rejält beige-aktigt skum. Det ser faktiskt riktigt trevligt ut och skummet varar ända tills ölen är avslutad.

Doften innehållar massvis med humle,  det här är jag börjar bli lite konfunderad. Om jag ska beskriva den i en mening blir det att den känn som en Svensk tolkning av en Amerikansk tolkning av en Belgisk Strong Ale. Massvis med humle och sirapsaktiga inslag av doften iaf. En lätt jästighet finns iaf och en lätt Belgisk känsla infinner sig.

Smaken är kraftfull, massvis av humle och råsocker. Det finns även toner av russin och plommon och några lätt karamell-iga inslag. Fylligheten är nästan galen, det enda jag prövat som kommer i närheten är Dark Horizon 2nd Edition, och det säger ju en hel del.

Summa summarum, ett rejält gott öl med en galet bra fyllighet, den extrema sötman drar ner betyget lite från att vara "up-there" så att säga. Vad blir betyget? Det blir he(der)liga 4 av 5 poäng!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar