måndag 16 mars 2009

Och måndags-lyx...

Ja då var det måndag. Det har inte blivit mycket öl alls för mig på sistone förutom i helgen, och eftersom sambon jobbar kvällen kände jag att det kunde vara trevligt med lite öl. Det blev tåget in tills Karlstad och en snabb sväng på stan. Efteråt bar det iväg till Bishops där det blev en Närke Slättöl och en barkorg med lite grönsaksstavar, friterad ost och ett par kyckling bitar. 

När jag kom hem blev det till att städa lite, och eftersom jag varit och hämtat ut några Orval och en Slottskällans Strong Ale tidigare på Systembolaget i Kristinehamn idag så kände jag att en Orval kunde vara trevligt att avrunda kvällen med.

En liten anekdot från Systembolaget var att kassörskan lyckades ha sönder en av mina 6 flaskor Orval, vilket gjorde mig lite småirreterad trots att jag fick pengarna tillbaka.

Var längesedan jag drack Orval senast hursomhelst, och det blir nog en höjning, har gett den 4,4 av 5 förut, men detta är bannemig snarare 4,7 någonstans.

(Måste bara lägga till att 4 av Orval flaskorna var 9 månader gamla och den 5:e över ett år, så den åkte ner i källaren för ytterligare lagring)

9 kommentarer:

  1. Har faktiskt inte testat Orval. Kanske borde vara dags snart.

    SvaraRadera
  2. Enligt mig är det kanske den mest prisvärda och godaste ölen på Systembolaget. Tänk dig en torrhumlad pale ale med inslag av lambik, eller något. Det är ju inte för inte det är en egen ölstil.

    Du borde absolut pröva den! :)

    SvaraRadera
  3. hmm, har ett gäng orval som stått i källaren ett halvår snart. Börjar bli dags snart känner jag.

    SvaraRadera
  4. hur lyckades hon ha sönder en flaska?

    SvaraRadera
  5. Är det bara jag som tycker att orval är god men INTE fantastisk, jag har lite svårt för flamländsköl och Belgisk sour ale men jag gillar verkligen lambic, är kanske lite konstig där, men även om jag verkligen föröker så blir jag aldrig klok på orval har provat den flera gånger.

    Hur som helst så är smaken olika och jag gillar att ni "lyxar till" det ibland (både söndag och måndag). Själv provar jag just nu en kozel amber Tjeckisk mörk bock, förvånansvärt god.

    SvaraRadera
  6. affe: Kassören kanske det heter? Det var en han iaf, lyckades välta en flaska så den slog i kanten med kapsylen, sen började det rinna orval ut ur flaskan..

    Fredrik: Fredrik: Smaken är nog som baken, det kanske är blandningen som stör dig? Men jag tyckte den var lite märklig första gången ska jag erkänna, men jag gillar den mer för varje gång!

    Är trevligt med lite lyx i tillvaron, och även om det såklart finns mer exklusiva öl, så tycker jag fortfarande öl som Rasputin och Orval är oerhört trevligt. :)

    SvaraRadera
  7. Jag har aldrig druckit Orval. Vet inte riktigt vad jag har att vänta, men jag har två flaskor ståendes i skafferiet hemma så jag får väl dela en med en kompis snart.

    SvaraRadera
  8. Orval är så jävla bäst!

    Dempa: Om det inte är så att du helt plötsligt "vidgat din vyer" extremt mycket så har jag svårt att tro att det här är någon riktigt favorit för din del.. men testa du ;)

    SvaraRadera
  9. Okej det va ju smidigt gjort, sånt som kan hända antar jag.

    Orval gillade jag förut men i takt med att jag tappat intresset för spontanjäst öl, vilket smakar snarlikt, har den fått stå tillbaka. En grejj som jag funderat på med Orval är om den inte är rätt känslig för bottensats. Tycker den kan va extra "svårdrucken" ibland. Och undrar om det inte har att göra med uppriven bottensats som inte fått lägga sig. Har för mig jag läst om att bryggeriet inte rekommenderar den i ölen. Plus att det är väl orsaken till den smått originella, å väldigt snygga!, flaskformen.

    SvaraRadera