söndag 29 mars 2009

Oppigårds Easter Ale


Så till ytterligare ett påsköl: Oppigårds Easter Ale.

Ölet är kopparfärgat med en medelstor vit skumkrona som långsamt sjunker undan och lämnar lite skumrester på glaset.

Doften är intressant, men inte jättekraftfull: rostad malt, kaffe, kakao, mjölkchoklad och lite "tallbarrshumle". Det känns helt klart väldigt Oppigårds, och väldigt mycket vad jag väntade mig. Trevligt.

Smaken är något bättre, ja faktiskt riktigt heltrevlig med en dominerande humlekaraktär av tallbarr, grapefrukt och aprikos. Det hela balanseras väl av en fin maltighet av kakao, kaffe och knäck. Det hela avslutas med en mycket trevlig beska.

Kroppen känns medelfyllig i munnen, kolsyran är alldeles lagom och munkänslan är litet torr.

Helt klart ytterligare ett öl i raden av trevliga Oppigårdsöl! Kanske dags för bryggeriet att "ta ut svängarna" litet grann snart dock? Har inte testat Indian Tribute visserligen, vilket väl kanske kan sägas vara det "extremaste" de har om jag förstått det rätt. Men tänk en Imperial Stout/Porter, Dubbel IPA eller ett Barley Wine ... det hade varit kanon det (har visserligen för mig att jag läst att de så småningom skall börja producera litet sådant...).

Betyg: 3,8 av 5.

Följande påsköl har jag testat hittills:
Påsk Alt (Sigtuna Brygghus/Wicked Wine) - 4,0 av 5.
Easter Ale (Oppigårds) - 3,8 av 5.
Pumpvikens Påsköl (Nynäshamns) - 3,2 av 5.

Kanske blir det fler, men det finns ju så mycket annat intressant ...

3 kommentarer:

  1. Jag får för mig att Oppigårds riktat in sig på att få sina öl sålda genom systembolaget. Då går det ju till ungefär så att sb efterfrågar en viss typ av öl, tex en ale med alkohlhalt 5-6 osv.

    Där har de ju lyckats, kan inte komma på något, men det finns säkert nått, oppigårds öl som inte sålts antingen via vanliga eller best sort.

    Drack fö Indian Tribute för första gången i år. Det var mkt gott, snudd på extremt i termer av beska men kanske lite väl "vass" och sträv sådan.

    SvaraRadera
  2. Shit vad sugen jag blev på en lättdrucken och "lagom" amerikan nu!

    SvaraRadera
  3. affe: Ja, det har du säkert helt rätt i. Har hört talas om det där om Systembolagets efterfrågan förut. Lite tråkigt kan tyckas då jag fått intrycket att det styr vad bryggerierna ska göra lite väl mycket...

    Indian Tribute skulle ju passa så otroligt perfekt i ordinarie sortimentet. En IPA i jänkarstil (för det är det väl?) är ju något som efterfrågas av många, kanske bara ölnördarna dock och vi är väl inte så många ändå... men är ganska säker på att den skulle sälja väldigt bra.

    Victor: Man blir det ibland :)

    SvaraRadera