torsdag 5 mars 2009

Slottskällans Strong Ale 2009



Drack Slottskällans Strong Ale igår kväll, men orkade inte skriva något då. Här kommer dock en liten recension;

En liten smårolig grej är att ölet är numrerat; min flaska har nummer 5411.

Ölet är mörkt bärnstensfärgat med ett medelstort skum. Lite skumrester.

Doften är ganska trevlig - här bjuds man på toner av nötter, karamell och typisk ale-fruktighet. Kanske inte något jättespeciellt, men jag var rädd att det skulle dofta massor av kokta grönsaker/rotfrukter som vissa av Slottskällans öl brukar göra (till och med Slottslager doftade och smakade det senast jag drack den, tyvärr).

Smaken är hursomhelst maltig och överlag söt med toner av karamell, nötter och lätta toner av russin. Den gör mig hursomhelst inte besviken, trots att det inte är något att hurra allt för mycket över heller. Stabilt får man väl säga. Ölet är fylligt och kolsyran är ganska mjuk.

Överlag att gott öl från Slottskällans, även om det kanske saknar lite komplexitet. Men vad förväntade jag mig egentligen? Kanske förväntade jag mig en massa kokta grönsaker och rotfrukter som det brukar vara när Slottskällans är i farten, men här kände jag åtminstone inget sådant och det är ju självklart positivt.

Betyg? 3,5 av 5!

4 kommentarer:

  1. Slottskällans tillhör knappast mina favoritbryggerier, men den här minns jag också som helt ok. Kanske deras bästa förutom Imp. Stouten.

    SvaraRadera
  2. Jag har några årgångar sparade av den där. Kanske dags för en vertikal i helgen ? (Alla har förvarats i kylskåp).

    SvaraRadera
  3. Baggen: Ja, en vertikalprovning kan ju vara lite småkul. Jag har inga äldre flaskor tyvärr.. å andra sidan känns det samtidigt inte så jätteintressant så :P

    Rekan: Jo, det håller jag med. Av någon anledning har jag dock gett rätt höga betyg till Slottskällans. Både Oktoberfest och Vit har fått likadant betyg som den här. Kloster är väl rätt okej också vad jag minns. Är iofs tveksam till vad för betyg det skulle bli idag... Slottslager gillade jag mkt när den kom, men senaste flaskan var rätt så "rotfruktig"..

    SvaraRadera
  4. Så googlar man fram en bild för någon polare frågar om jag hört talas om denna öl.. och så får jag fram er på första bilden! Nice.

    SvaraRadera