söndag 19 april 2009

Dags att brygga?

Jag och David har nu på sistone pratat ett tag om att brygga en egen öl. Eller det är väl egentligen två idéer som spinner omkring just nu. Antingen vill vi bygga en pale ale eller en stout/imperial stout kryddad med honung. Min far som förr brukade brygga hemma har tydligen kvar endel bra utrustning som krävs för att brygga, så vi tänkte slå till och låna den av honom och köra igång.

Tanken är att första gången kanske köpa en pale ale-sats och "krydda" extra med Cascade på något vis. Det är också första gången någon av oss kommer prova att brygga, så spännande kommer det att bli.

Förhoppningvis får vi tummen ur och gör det de närmaste veckorna efter Ölbloggarträffen.

6 kommentarer:

  1. Bra val. Det är kul att brygga öl, lite tidskrävande, men kul.

    SvaraRadera
  2. Ett tips satsa på helmäskning från början. När jag bryggde första gången så valde vi helmäskning. Jag hade också lite utrustning från pappa så jag behövde inte skaffa allt. Det gick då på 1000 spänn för utrustning och ingredienser. Helt klart värt det då jag fick 20 l IPA av mycket bra kvalitet för att vara första gången

    SvaraRadera
  3. Kom gärna till Götet (även efter nästa helg) och gör ett helmaltsöl med mig, Weine, Dempa & Co.
    Lycka till med bryggningen...och en liten varning: Det kan lätt bli vanebildande :)

    SvaraRadera
  4. Jag ska börja så fort jag flyttat till bättre ställe. Lycka till!

    Får jag förresten tipsa om min ölblogg? Med ölhaiku.

    porterpoesi.blogspot.com

    SvaraRadera
  5. Ska bli spännande som sagt!

    rickgordon: Vore verkligen spännande, vi kanske får planera och styra upp något i framtiden. Vore roligt att göra något anorlunda! :)

    SvaraRadera
  6. Låter som en god idé! Jag hade själv provat på om det inte vore för en massa flyttande etc nuförtiden.. Har inte riktigt kommit till ro än och det känns ju ganska nödvändigt.

    Lycka till och ser fram emot att läsa om händelserna här!

    SvaraRadera