torsdag 23 april 2009

I väntan på ölbloggarträffen ...


På lördag bär det iväg till Göteborg för den stora ölbloggarträffen. Måste säga att det skall bli grymt kul att träffa alla som man under en tid följt med stort intresse där ute i bloggvärlden. Visst skall det bli förjäkla roligt med all öl också, men främst skall det som sagt bli intressant vilka ni är. Hursomhelst har jag märkt att resfebern kommit senaste dagarna, och jag har blivit rädd att jag skall få vanlig feber (eller något annat), att jag skall missa tåget på lördag - ja, att något skall hända helt enkelt. Nåja, vi får hoppas att det inte inträffar några missöden de närmsta dagarna.

För tillfället har jag just avslutat en Sierra Nevada Pale Ale. När jag var ute och gick förut fick jag ett otroligt sug efter något lättdrucket, okomplicerat, humligt och allmänt "tasty" och valet föll på denna klassiker. Gott var det, men kanske inte på absolut topp och jag måste säga att jag minns det som ännu bättre. Dock tror jag enbart att det beror på att man blivit avtrubbad i och med allt gott man druckit den senaste tiden.

Något annat jag är glad över är de nyheter som kommer dyka upp i maj-juni. Tar mig friheten att sammanställa/stjäla alla dessa (tack till alla som luskat reda på det hela), för att sedan kommentera litet kort.

Ordinarie släppet maj

Arboga Vårlager, Sverige, 5%, 500 ml, 17 kr
Estrella Damm Inedit, 4.8%, 750 ml, 47:70 kr
Arboga Majbock, 7%, 330 ml, 15:90 kr
Einbecker Mai Ur-Bock, 6.5%, 330 ml, 15:90 kr
Schneider & Brooklyner Hopfen-Weisse, 8.2%, 500 ml, 27:5 kr
Shipyard Summer Ale, 4.8%, 355 ml, 15:90 kr
St. Sylvestre Bière Nouvelle, 8%, 750 ml, 58:90 kr
Smörpundet Lagrad Årgångsporter, 6%, 500 ml, 54:90 kr

Mitt i månaden-släppet maj
Shipyard Imperial Porter, 500 ml, 7.1%, 58:60 kr
Jolly Pumpkin Bam Biere, 750 ml, 4.5%, 120:40 kr
Jolly Pumpkin La Roja, 750 ml, 7.2%, 125:40 kr

Man kan konstatera att maj månad bjuder på en hel del intressant öl, även om det finns vissa som jag ställer mig tveksam till (egentligen känns det bara bra då det innebär att jag bara behöver köpa det mest intressanta). Som vanligt är det väl det dyraste - Jolly Pumpkin, Smörpundet Porter - som är mest intressant och jag skall försöka få tag i dessa flaskor. Prisvärda alternativ är ju dock Brooklyn-Schneider-samarbetet, den klassiska majbocken från Einbeck samt faktiskt (tror jag) den franska "Bière de Garden" som ju faktiskt har rätt hyfsat betyg.

Ordinarie släppet juni

Three Towns Sommarlager, 4.3%, 330 ml, 10:7 kr
Åbro Sommaröl, 4.7%, 500 ml, 11:90 kr
Eriksberg Sommarbrygd, 5.3%, 330 ml, 11:90 kr
Oppigårds Summer Ale, 5.3%, 500 ml, 22:90 kr
Goldings Summer Hop Ale, 4.7%, 500 ml, 21:90 kr
Sierra Nevada ESB, 5.9%, 350 ml, 26:90 kr
Hoegaarden Rosée, 4.5%, 250 ml, 14:90 kr
BFM La Meule. 6%, 330 ml, 42:90 kr
Nils Oscar Saison, 6.6%, 750 ml, 99 kr
Mikkeller Simcoe Single Hop IPA, 6.9%, 330 ml, 39 kr
Double Dead Guy Ale, 9%, 750 ml, 139:70 kr

Mitt i månaden-släppet juni
Special Holiday Ale, 9%, 355 ml, 49:60 kr
Shipyard Barley Wine Style ale, 8.5%, 650 ml, 61:20 kr
Rogue Smoke Ale, 5.9%, 650 ml, 69:80 kr
Rogue Chocolate Stout, 6.3%, 650 ml, 69.90 kr
BFM Cuvée du 11ème, 5.5%, 750 ml, 106 kr
BFM Abbaye de Saint Bon-Chien, 11%, 750 ml, 149 kr
BFM Abbaye de Saint Bon-Chien Grand Cru, 11%, 1500 ml, 374 kr
Calabaza Blanca, 4.8%, 750 ml, 120:10 kr

(Med reservation för vilken årgång eller lagringsfat de två sista har.)

Juni-släppet känns, enligt mig, ännu galnare och dyrare. Precis som maj är det dock fullt med jätteinressanta och mindre intressanta grejer. De schweiziska ölen är något jag är nyfiken på, och förhoppningsvis blir det väl att införskaffa åtminstone den mindre, icke fatlagrade versionen, av "Bon-Chien". Undrar, som sagt, bara vilken årgång det kan vara. I övrigt känns Mikkeller "Simcoe" och Oppigårds Summer Ale som givna köp inför sommarmånaderna. Nils Oscar Saison skall onekligen bli intressant den också - vi får hoppas att de lyckats!

Att det kommer en julöl i juni är ju också lite... roligt.

Men nu ser jag dock främst fram emot lördag!

4 kommentarer:

  1. Gött att få listorna samlade där :) orkar knappt fundera över vad man ska handla eller inte handla men en del intressant är där ju.

    Ser också fram emot bloggarträffen! en dag i gott sällskap med i princip bara bra öl kan ju inte bli annat än.. bra!

    SvaraRadera
  2. Ja, jag insåg efter ungefär halva tiden att jag tagit på mig ett lite väl ambitiöst projekt... dock var det ju ingen idé att sluta då. ;) Kan vara svårt att bestämma sig men jag har faktiskt redan nu aningar om vad jag ska köpa. Räknade ut att det inte behöver bli särskilt sinnesjukt dyrt heller om man skippar någon halvintressant Rogue och den där allra dyraste schweizaren.

    Haha... nej precis. Den enda risken som finns är väl att det blir för mycket av det goda. Men... man får väl försöka hålla sig ;)

    SvaraRadera
  3. En sak som slog mig är att Nils-Oscar Saison nog är det första svenska öl jag ser på 75:a. Eller är det nån annan som vet en kommersiellt bryggd öl från sverige i den storleken?

    SvaraRadera
  4. Jag kan inte komma på någon - så även om det kan kännas dyrt så ska Nils Oscar ha beröm för att man tappar den på 75 cl-flaskor.

    SvaraRadera