torsdag 9 april 2009

Mikkeller Beer Geek Brunch Weasel


Så var det äntligen dags! Privatimporten av Beer Geek Brunch Weasel från Mikkeller hämtades ut idag. Jag hade väntat i lite över en månad på min beställning och i tisdags gick jag och frågade hur det gick med ölet... tydligen hade de fått in en låda trots att jag inte fått något sms. Sugen på ölet som jag var släpade jag med mig det hem idag och här sitter jag, ett par timmar efter sista "sippen" och tänker tillbaka på dagens, och ja, hela veckans, höjdpunkt. Ölet är ju inte direkt billigt, men det är ju svårt att motstå hypen ...

När man häller upp ölet i glaset forsar en becksvart stråle ut ur flaskan. I glaset är ölet lika svart det med ett mycket fint brunt skum; det försvinner dock efter en stund och lämnar minimala skumrester på glaset. Mycket inbjudande, ser nästan lite farligt och ondskefullt ut.


Doften är... också den inbjudande med mycket kaffe, mörk choklad, brända toner samt lite bakomliggande citrusdoftande humle och viss fruktighet. Jag måste säga att jag inte var 100% övertygad av doften först, den kändes något anonym men ändå väldigt bra. Visserligen var jag enormt nyfiken på smaken så någon längre stunds doftande blev det inte.

Första klunken var... wow! Vilken otroligt kraftull smak. Det första man märker är toner av hårdrostat kaffe tillsammans med generösa mängder av riktigt jävla mörk choklad samt en stor, stor beska. Det känns som ett väldigt torrt öl, vilket jag har börjat uppskatta mer och mer på sistone. Visserligen finns det även hel del söta toner av mjölkchoklad bakom allt detta, men det hjälper bara till att skapa en fin balans hos ölet. En viss syrlighet (på ett bra sätt) kan märkas tillsammans med citrussmakande humle, lakrits, lite rök och tjära.

Det kanske absolut bästa med ölet (förutom smaken då) är dock munkänslan. Helt underbar sammetslen, tjock, oljig, krämig och stor kropp. Jag tror inte att jag har druckit något som är så här fylligt - helt otroligt faktiskt!

När man dricker ölet vill man bara ta ytterligare en klunk, och en till, och en till... visst är det ett smuttaröl men eftersom man är rätt så avtrubbad är det samtidigt väldigt lättdrucket. Hoppas kunna spara mina återstående tre flaskor ett tag, men när det smakar såhär är det svårt... jag älskar det här ölet! Och om jag ska tillåta mig svära för en gångs skull... det här är så jävla bra!

Betyg: 4,7 av 5.

6 kommentarer:

  1. Håller med angående "mouthfeelen", grym! Var ett tag sedan jag drack detta sist nu, kanske snart dags igen.. Blev lite sugen när jag läste detta inlägg.

    SvaraRadera
  2. Weasel är helt klar bland de bästa!

    SvaraRadera
  3. Låter som bra grejer det där. Inte speciellt förvånande med tanke på hur bra Beer Geek Breakfast var.

    SvaraRadera
  4. andersand: Ja, jag tycker helt klart det det fylligaste ölet jag druckit... åtminstone ett av det. Grymmare har jag svårt att tro att det kan bli.

    Weine: Precis!

    bark: Jao, rekommenderar dig att försöka komma över någon flaska på något sätt. Beer Geek Breakfast är verkligen otroligt bra grejer det med, men det här kändes verkligen som en storebror på alla sätt och vis. Får väl försöka fixa någon flaska "Breakfast" någon gång snart också. Har inte druckit den sen förra sommaren och köpte dumt nog bara 2 flaskor när den fanns på bolaget...

    SvaraRadera
  5. Verkligen en härlig bild att betrakta, ja bilden där ölet hälls i glaset. Konst!

    SvaraRadera
  6. Jopp... den blev riktigt härlig faktiskt, om än inte lika ljuvlig som ölet själv ;)

    SvaraRadera