torsdag 2 april 2009

Närke Stormaktsporter 2005


Igår tog jag en sväng till Bishops. Hade tänkt kolla om de hade fått in något intressant på fat först - det har snackats om att Nynäshamns ESN (Extra Special Nynäs) skall kopplas på snart, men de hade inte hunnit det nu heller. Bestämde mig först för att ta något enklare på fat, och valet föll på Ocean Black. Helt okej schwarzbier, men det är ju knappast en stil som är sådär jätteintressant. Mycket rostade malttoner med kaffe och choklad samt en lätt rökighet (fast den passade mycket bättre in här än i deras IPA). 3,4 av 5 blev betyget.

Jag tittade i kylen... fanns det något riktigt intressant jag inte druckit? Jajemensan! Åtminstone så hade jag inte druckit 2005 års årgång av Närke Stormaktsporter, så jag slog på stort i och med att jag fick reda på att jag klarat en tenta tidigare på dagen. Nu byter jag nördigt nog också "rating-site", eftersom Stormaktsporter-ölen är listade som separata öl här.

När jag häller upp ölet i glaset är det mörkt, nästan svart med ett litet, litet skum som dör ut.

Det doftar inbjudande och vinöst. Jag tycker mig faktiskt känna rödvin, vilket jag inte riktigt har gjort med senare årgångar/yngre flaskor. Torkad frukt, russin, choklad, kaffe, lakrits, honung och kola är andra trevliga toner som dyker upp.

Smaken är ännu bättre än doften. Väldigt vinös, balanserad och maltig med mörk choklad, kaffe, torkad frukt, russin, kola och honung. Ganska sött öl men eftersmaken är litet torrare med en liten beska. Det är helt klart någon vinliknande kvalitet (på ett bra sätt) hos ölen. Men det är väl främst eftersom det är så vinöst och åldrat, mycket trevligt men inte så bra som Kaggen eller Bourbon County Stout.

Munkänslan är hursomhelt oerhört bra. Otroligt len och småtorr med låg kolsyra. Fylligheten är otrolig som vanligt.

Nu tror jag nog att jag inte skall dricka så mycket Stormaktsporter på ett tag (såvida jag inte hittar 2007:an). Får nästan lite dåligt samvete i och med att det är ett ganska exlusivt öl som många borde få chansen att testa, men det är svårt att motstå när man hittar en gammal årgång för 98 kronor.

Jag tycker dock att det möjligen är lite för vinöst, så om jag måste välja så väljer jag nog en yngre flaska. Med det sagt, menar jag givetvis inte annat än att det här är fantastiskt!

8 kommentarer:

  1. 98 kr var ett sjukt bra pris. Jag drack 07-an i helgen för 120 kr och tyckte det var billigt.

    SvaraRadera
  2. Jag köpte i Malmö för 160:- det går visst troll i krog påslagen.

    SvaraRadera
  3. Någon som har koll på vad de kostar i inköp?

    SvaraRadera
  4. 2005:an var rysligt bra 2006 och 2008, vet inte hur de är nu men jag minns en stor vinösitet, tjära, choklad, lättare honungstoner och sammetslen.
    Jag litar till ditt ord, och är samtidigt lite tårögd vid minnet.

    SvaraRadera
  5. Drack 05'an nyligen också och visst är den fantastisk. Verkligen sjukt vinös och len. Fick betala 160 spänn vilket kändes rätt ok.

    SvaraRadera
  6. Vid bryggeribesöket hos Närke nämndes summan 40kr...plus nånting, ölskatt kanske?

    SvaraRadera
  7. 98 spänn! Ja jävlar, kan man annat skriva?

    SvaraRadera
  8. Alexander: Tack, jag kan tänka mig att det är något sådant :)

    SvaraRadera