torsdag 16 april 2009

North Coast Old Rasputin Russian Imperial Stout


Nu när vädret har varit förvånansvärt fint och hyfsat varmt med svenska mått mätt (särskilt med tanke på att bara är vår) den senaste veckan recenserar vi ännu en i raden av imperial stouts, som väl annars kanske passar bättre under den kallare delen av året egentligen... men vad tusan, några av de bästa imperial stout-ölen bryggs ju nere i San Diego, där det ju är varmt året om.


En annan stad i Kalifornien (men betydligt fjuttigare än megastaden San Diego) är Fort Bragg, vars stolthet kan tillskrivas North Coast Brewing Company. Bryggeriets lätta, men ytterst trevliga, Pale / Amber Ale Red Seal var ett av det första hantverksbryggda öl jag drack i mitt liv och har på något sätt en speciell plats i mitt hjärta även om man druckit en hel del sedan dess... nu är det hursomhelst ett av de mesta klassiska amerikanska öl som ska drickas: Old Rasputin Russian Imperial Stout. Ölet har stått i min garderob sedan juni förra året då jag inhandlade det och är min sista återstående flaska. Hoppas det är bra.

Ölet är närmast svart med ett fint brunfärgat skum; det försvinner sakta och lämar lite skumrester på glaset samt bildar ett litet skumlock över vätskan.

Doften är lätt vinös med toner av katrinplommon, fudge, vanilj och mörk choklad. Trevlig och inbjudande, humlen verkar väldigt tillbakadragen jämfört med en färsk flaska.


Smaken är något bättre än doften. Komplex med mycket smaker. Främst är det vinöst (glögg-liknande, russin) med mycket mörk choklad. Lite lakrits dyker också upp tillsammans med den där fudgen som märktes i doften. Det finns också en viss trevlig, värmande alkohol. Fortfarande kan man märka att det finns kvar lite humle, med lätta, friska toner av blommor och citrus. Ganska söt, men framförallt upplever jag ölet som vinöst med lite torrare, rostade malttoner. Beskan är ganska intetsägande, men visst, den finns där - dock är den väldigt mild jämfört med en färsk flaska (vilket jag dock tycker är positivt).

Kroppen är mer medelstor jämfört med vissa andra, rejälare imperial stouts (såsom Brunch Weasel som jag drack förra veckan). Hursomhelst har lagringen framhävt en betydligt lenare munkänsla och det här gillar jag verkligen. Mycket trevligt.

Mycket bra öl som jag hoppas återkommer så jag kan köpa några fler flaskor att ställa undan i 10-12 månader eller så (samt testa en färsk igen). Jag tycker den här har vunnit på lagring.

Betyg: 4,2 av 5.

(Och nu hittar jag inte sladden till kameran. Suck.).

(Uppdatering: Nu hittade jag den!).

3 kommentarer:

  1. Håller med att denna blir bättre efter lite tid. Prima öl och också en av mina första imperial stouts, en av dem som verkligen förde mig över till den mörka sidan.

    SvaraRadera
  2. Håller med helt detta är riktigt gott, en av mina första imperial stouts också.

    /Fredrik

    SvaraRadera
  3. Den första imperial jag drack var faktiskt Närke Kaggen skumt nog. Annars är det väl Nögne och Black Chocolate jag drack innan denna..

    SvaraRadera