onsdag 15 april 2009

Stone Russian Imperial Stout

Ja, det har varit väldigt tyst på bloggen ett tag, åtminstone från min sida. Det beror mest på att varken ekonomin eller tiden har tillåtit det några spännande utsvävningar. Sen har man ju Ölbloggarträffen att se fram emot.

Idag kände jag dock att jag behöve någon extremt, trevligt och något Imperial Stoutiskt, jag kikade ner i källarn och insåg att det inte fanns så mycket på Imperial Stout fronten att välja bland. Ett par Bourbon County Stout, En Dark Horizon 2nd Edition, ett par Stone Russian Imperial Stout osv...

Det fick helt enkelt bli en Stone Russian Imperial Stout i väntan på att hämta mina fyra Mikkeller Brunch Weasel som David har hemma hos sig. Dessutom insåg jag att vi inte recenserat den för bloggen! Så här kommen en kort recension;

Färgen är kolsvart och skummet är beige, det blir ett rejält skum först men det lägger sig sedan för att bli en fin skumring. Flaskan som vanligt är oerhört läcker när det är från Stone Brewing.

Doften är full av hårdrostad malt, Amerikansk humle och en lätt, lätt ton av stjärnanis. Det finns även inslag av vaniljfudge och mörk choklad.

Smaken är helt klart i samma klass som doften om inte bättre. Det finns gott om toner av lakrits, bränd malt, mörk choklad och en nästan havreaktig ton, vet dock inte om det är någon havre tillsatt. Tonen av stjärnanis finns även i smaken, det hela domineras dock av brända toner.

Det har gått fyra månader sen jag drack den, och jag tycker verkligen är till dess fördel. Dock så har jag druckit alldeles för mycket häftigt sedan denna och den har liksom blivit lite... Anonymare är nog ordet, men det beror nog mest på mig.

Denna flaskan får hursomhelst 4,4/5 i betyg, en Imperial Stout i världsklass!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar