onsdag 6 maj 2009

Flying Dog Double Dog Double Pale Ale


Flying Dog är ett bryggeri som det pratas mycket om. För något år sedan var det ett bryggeri jag var väldigt nyfiken på, det kändes spännande och intressant samtidigt som det inte var något jag kunde få tag på i mina trakter. Det verkar som deras öl, i Sverige, främst var koncentrerad till de större städerna. På senare tid har de dock gjort sitt intåg i Värmland och Karlstad, och överraskande nog finns de representerade på den annars tråkiga golf/sportpuben Pitcher's av någon anledning. En pub som varken jag eller Fredrik besöker särskilt ofta, och den enda anledning till att vi gått dit är just flaskutbudet av Flying Dog och litet annat halvintressant. Den senaste månaden har även Bishops i Karlstad tagit in en del flaskor, däribland Double Dog Double Pale Ale som tidigare nämnda golfpub, vad jag vet, struntat att ta in, så jag blev sugen på att testa en flaska idag när jag helt plötsligt kände ett humlesug.

Ölet är bärnstensfärgat i glaset med en stor vit skumkrona. Ser inbjudande ut. Lite småkul och märklig flaska som vanligt från Flying Dog också.

Doften är inbjudande och humlig med mycket grapefrukt, tallbarr och kåda. En hel del maltig karamell och kola gör sig också påmind. Det känns ganska sött, väldigt amerikanskt, typiskt och inbjudande.

Smaken är ganska söt med mycket maltig karamell och kola följt av än tydligare toner av humlig grapefrukt, tallbarr och kåda. Det avslutas med en stor och kraftfull typisk beska precis som många andra DIPAs.

Munkänslan är fyllig, nästan litet kletig vilket jag upplever många öl av den här stilen vara (dock på ett positivt sätt). Kolsyran är perfekt (ganska låg, men inte icke-existerande).

Överlag är det här ett bra öl, men kanske något endimensionellt... eller så är det för jag är litet småtrött på stilen bara. Med det sagt tycker jag dock att det är en välgjord och bra introduktion till stilen (som jag skulle vilja kalla DIPA - Ratebeer säger "American Strong" med Beer Advocate säger DIPA). Alkoholen är fruktansvärt väl dold - helt galet att det är 11,5% samtidigt som det slinker ner hur enkelt som helst. Kunde haft litet mer tropisk/ananas-juice-karaktär dock.

Betyg: 3,7 av 5.

2 kommentarer:

  1. Drack den på fat för ett par veckor sedan. Tyckte den var bra. Tyckte också att det var en DIPA.

    SvaraRadera