fredag 1 maj 2009

Jämtlands President

Efter den oerhört trevliga ölbloggarträffen känner jag att det är dags att återgå till vardagen. David och jag träffades som tidigare nämt på Bishops Arms för ett par öl i onsdags, vilket absolut var trevligt även om det inte var något extrem roligt/häftigt som prövades.

Igår (torsdags) var jag ner till Liseberg med sambons familj och åkte lite karuseller, kände mig något livrädd när jag stod där i kön till t. ex balder. Trevligt som tusan var det dock, även om det blev en stor fet 0:a på ölfronten.

Idag var det dags att grilla lite dock. Hittade en riktigt fin bit entrecôte på den lokala konsum affären förut, så det fick bli att marinera den i lite grillolja med tillsats av färsk vitlök och basilika. Till det serverades lite hemmagjord potatisgratäng som smakade utmärkt.

När man står där vid grillen vill man ju dock gärna ha en härlig sommaröl att dricka medans man steker i solen. Vad passar då bättre än en välgjord pilsner. Det är såklart President från Jämtlands Bryggeri som vi talar om - en Svensk pilsner i Nordtysk stil med Tjeckisk humle. Förväntningarna är väl inte direkt höga efter att ha kikat på lite omdömen. Här kommer dock en liten recension av den;

När man häller upp ölet bildas ett rejält, fast, vitt skum, färgen är intensivt gyllene och det ser faktiskt oerhört trevligt ut i solljuset, och vad passar bättre än att dricka den ur glaset man får när man blir medlem i akademin?

Doften är tyvärr lite anomyn, det är dock åt det Tjeckiska hållet med vissa inslag av smörkola och den där typiska Tjeckiska humlen. Trevligt är det absolut, men något anonymt.

Smaken är dock betydligt bättre. Här blommar verkligen den Tjeckiska humlen ut i en rejäl blommighet och bitterhet, det finns även en viss friskhet med drag av citrusfrukter. Smörkolan gör sig lätt påmind i bakgrunden samtidigt som bryggeriets hussmak finns där - som jag förresten gillar betydligt mer än andra bryggeriers hussmak (t. ex Slottskällans Bryggeris hussmak). Ölet är dessutom ganska fylligt för att vara en ljus lager av Nordtysk/Tjeckisk typ.

Det känns lite som att Jämtlands länge dragits med något negativt, vet inte om det kanske varit frågan om infektion. Skepticismen har funnits där ett tag, men nu tror jag de blivit kvitt de dåliga smakerna, för detta är lageröl i världsklass! Det blir 3,8 stadiga poäng av 5!

2 kommentarer:

  1. Inte för att verka dryg Fredrik, men är det inte en pils i tysk stil? :P

    SvaraRadera
  2. David: Ah, det var flaskans etikett som förvirrade mig. Står Pilsner i Nordtysk stil med Tjeckisk humle, rätt knepigt egentligen!:)

    SvaraRadera