söndag 17 maj 2009

Left Hand Haystack Wheat

Det har inte blivit så vansinnigt mycket öl på senaste tiden. I fredags var jag hursomhelst och beställde Jolly Pumpkin Bam Biere och La Roja. Får hoppas det är bra grejer och att det blir tillfälle att prova dem snart.

I fredags var vädret rätt fint och jag kände mig sugen på något lättdrucket och läskande. Det fick bli ett veteöl helt enkelt: Left Hand Haystack Wheat. Nedan följer en recension.

Ölet är grumligt orangefärgat med en vit skumkrona. Inte så mycket skumrester.

Doften är ganska lätt, men trevlig: gröna bananer, kryddor, citrus samt ett stänk av tropiska frukter i stil med ananas.

Smaken är något syrlig med tydligt kryddiga toner, jäst, gröna bananer, citrus och tropisk frukt. Ungefär vad doften lovade, fast något bättre till och med.

Kroppen är lätt till medelfyllig. Kolsyran känns ganska kraftig med många småbubblor som gör att ölet känns uppfriskande och väldigt drickbart.

En trevlig överraskning. Jag måste säga att mina förväntningar inte var särskilt höga, men det känns som en bra tolkning av stilen med en liten amerikansk "twist" utan att bli för mycket. Helt klart i klass med vissa av de tyska alternativen. Har hört en del negativt om denna, men förstår inte riktigt var det kommer ifrån. Ett perfekt öl när man villa ha något riktigt lättdrucket men som ändå har litet karaktär.

Betyg: 3,5 av 5.

4 kommentarer:

  1. Jag är lite negativ när det gäller denna. Fin färg, skum och lukt men väldigt vattnig i eftersmaken.
    Jag drack en Weihenstephaner efteråt och det var skillnad kan jag säga.
    Därmed inte sagt att höstacken är dålig , bara lite...tunn.

    SvaraRadera
  2. Nej, Weihenstephaner är helt klart i en klass för sig av de veteöl som finns på bolaget. Den är extra underbar på fat också.

    SvaraRadera
  3. Om beställningssortimentet också räknas så blir nog Schneider Weisse nummer 1 för mig. Därmed inget ont sagt om Weihenstephaner förstås.

    SvaraRadera
  4. Har dumt nog inte testat Schneider Weisse. Får hålla utkik efter den.

    SvaraRadera