måndag 4 maj 2009

Smörpundet Lagrad Årgångsporter 2007


Ytterligare ett öl dracks i lördags: nämligen 2007 års årgång av Smörpundet Porter från Nynäshamns Ångbryggeri. Ölet har lagrats på ståltank under ett helt år, och kommer i en flaska som är helt etikettlös med endast en liten "lapp" hängande i ett snöre om flaskan. På något sätt bidrar det till en viss gammaldags känsla. Det är enkelt, det är inte lyxigt, men det är ändå ganska trevligt. Ölet ligger på 6,0% och inte 5,0% som Ratebeer listar den som. Antar att de gjort alkoholen en procent högre de senaste åren.

När jag häller upp ölet i glaset träder en svart vätska fram. Ett litet, litet brunt skum bildas ovanpå och försvinner efter en stund.

Doften är lätt vinös och rostad med toner av choklad (både mörk och mjölkchoklad), kaffe och litet kola. Det är inte jättekraftfullt, men fortfarande väldigt inbjudande. Vinösiteten skvallrar helt klart om att det är ett öl med ett par år på nacken.

Smaken är något bättre än doften. Lätt söt till en början med en hel del vinösa toner (nästan rödvinsaktigt) med toner av torkade bär (plommon, russin), choklad, kaffe och litet saltlakrits. Avslutningen är lätt torr. Beskan är så gott som totalt bortblåst, men vad kan man förvänta sig av en porter - särskilt när den är så här gammal?

Munkänslan är sammetslen, kroppen är medelfyllig. Under vissa klunkar önskar jag att ölet hade mer kropp, men det här är ju "bara" en sexprocentig porter och för att vara det är det här riktigt bra. Ett mycket drickbart och småkomplext öl som växer efter en tid i glaset. Fantastiskt nästan. Antagligen det bästa från Nynäs (även om jag har gett högre betyg till Nynäs-öl än vad jag gör nu, men det beror nog på att jag blivit litet snålare senaste tiden). Helt klart bland de bästa svenska ölen jag smakat i alla fall. Jag önskar att jag fick prova den ekfatslagrade versionen!

Betyg: 4,0 av 5.

6 kommentarer:

  1. Jag ser fram emot att få prova min flaska nu...

    /Fredrik

    SvaraRadera
  2. Köpte en flaska igår, fan va sugen jag blev nu då.... Får bli en provning i helgen :)

    SvaraRadera
  3. Jag testade denna igår, jävligt bra traditionell porter. Kommer bli svårt att vidarelagra mina andra två flaskor..

    SvaraRadera
  4. Fredrik och Stefan: Ja, ni bör definitivt prova den snart!

    andersand: Ja, jag håller med. Kul att fler gillar'n. Kan komma att bli svårt ja, köpte bara en till men den kanske slinker ner ganska snart. Å andra sidan så har den ju redan en tid på nacken så SÅ länge behöver man kanske inte vidarelagra den.

    SvaraRadera
  5. Har kommit fram till att jag nog måste köpa ett par flaskor av denna trots allt. :)

    SvaraRadera
  6. Rekan: Det bör du göra! Har börjat gilla lite svagare porters, det här var mycket gott..

    SvaraRadera