söndag 14 juni 2009

Färdiglagrad öl på Systembolaget?

I helgen var det dags att bege sig till Storfors, en liten håla norr om Karlstad och Kristinehamn för att fira att min sambos yngsta bror tog studenten. Lite öl skulle man ju givetvis ha till kvällen, dock så har ju inte Storfors Systembolaget det bästa utbudet. Ett par Oppigårds Single Hop Ale och ett par Arboga Vårlager fick det ändå bli. Dessutom såg jag att de hade Mariestads Porter - en hygglig Svensk porter som jag inte druckit på ett tag. En sådan fick det bli.

Den positiva överraskningen när kassörskan plockade fram flaskan (ja, en del butiker har fortfarande inte självplock) var att det var en flaska från 2007. "Hmm" tänkte jag, två år gammal porter för circa 15 kr flaskan, "jag tar två till" sa jag. Så nu står det ett par flaskor Mariestads Porter 2007 i min lilla ölkällare. En flaska prövade jag, dock blir det ingen recension just nu, men enligt mig åsikt är det helt klart i klass med t. ex en färsk Carnegie Porter.

Så det ska bli kul att låta dem stå ett tag till och se om det händer något (Står bäst före 06 december 2017, intressant!). Blir det ingen höjdare är det ju ändå ingen större ekonomisk förlust. Hursomhelst, mer färdiglagrad öl åt folket!

4 kommentarer:

  1. Känns ändå inte som att den är färdiglagrad eftersom du säger den smakar som en färsk Carnegie Porter ;)

    SvaraRadera
  2. Hehe, var nog lite knepigt uttryckt av mig där. Menade egentligen att en färsk Mariestads Porter, enligt mig, är minst lika god som en färsk Carnegie Porter.

    SvaraRadera
  3. Som det uppmärksammats i andra bloggar på senaste tiden är Systembolagets främsta problem när det gäller öl inte att sälja den när den är gammal utan att få ut den färsk.

    SvaraRadera
  4. bark: Nej jag vet. Dock är det ju på större Systembolaget ofta ganska stor ruljans på ölen, och chansen att få en äldre belgare/porter/barley wine etc är mycket mindre än på ett litet.

    Hysterin om att dricka humlebetonad öl så färsk som möjligt tycker jag börjar bli lite överdriven. Det är ju knappast rimligt att ställa sådana krav på Systembolaget/leverantörer/bryggerier. Tycker personligen att en ett par månader gammal Hercules DIPA t. ex är en alldeles utmärkt god öl. Visst, vore häftigt att få en flaska som bara är någon vecka gammal, men knappast rimligt.

    SvaraRadera