måndag 1 juni 2009

Jolly Pumpkin Bam Bière

Ingen videoblogg idag? Nej tyvärr så blev det inget filmande under min och Davids senaste lilla provning som vi hade i helgen. Dock så vill vi ju självklart dela med oss av våra upplevelser ändå. David hade vänligheten att ta med de två nyheterna från Jolly Pumpkin, nämligen La Roja och Bam Bière, det är den senare som jag tänkte ge mig på att recensera nu;

När man häller upp ölen bildas ett oerhört stort och trevligt skum, det är svårt att hälla mer än några droppar innan glaset nästan rinner över. Färgen är härligt gyllengul med rejäla inslag av jästfällning.

Doften är oerhört trevligt och är lite härligt "små-funky" med drag av tropiska frukter och en viss kryddighet från jästen. Det är en väldigt trevlig doft vill jag säga, en doft som får en att längta till en solhet strand.

Smaken är också helbra, massor av fruktighet, kryddor och en härlig syrlig friskhet. Det är verkligen ett uppfriskande öl på alla sätt. Maltigheten finns där, men är ganska tillbakadragen, man tänker mest på humligheten och kanske främst en härlig jästighet.

Att det sen bara är på 4,5% gör ju inte saken sämre, det är verkligen en törstsläckare. Problemet är väl bara priset, 120,40 kr för en törstsläckare är väl i hårdaste laget mot plånboken, men men! Det är ändå en oerhört bra och god farmhouse ale/saison, så betyget blir högt! Det landar någonstans runt 4,25/5 - helt klart bland det bästa jag druckit inom stilen.

3 kommentarer:

  1. Ja, enda minuset är väl priset, annars skulle jag lätt köpa ett gäng för att ha i sommar.

    SvaraRadera
  2. Christer: Samma här, väldigt uppfriskande. La Roja kändes betydligt mer prisvärd dock, men den överlåter jag åt David att recensera någon dag snart. :)

    SvaraRadera
  3. God dricka indeed! Själv är jag av åsikten att Bam Bière både är bättre och mer prisvärt än La Roja (som givetvis är ett fantastiskt trevligt öl det också). Men men, i vilket fall är det roligt att sådana här saker dyker upp på Systemet!

    SvaraRadera