torsdag 11 juni 2009

Nils Oscar Saison

Det är fortfarande tidigt på morgonen och jag sitter med en lätt baksmälla efter en liten provning hos Fredrik igår. Det dracks några intressanta öl där jag såg mycket fram emot Nils Oscar Saison som fått en hel del bra omdömen på Ratebeer och andra sidor.

Fredrik öppnar flaskan vid diskbänken då stilen brukar ha en tendens att vara ganska kraftigt kolsyrad och rinna över, men det visar sig att vår rädsla var obefogad då den är helt lugn.

En annan rädsla inträffar dock när vi häller upp ölet; det skummar dåligt, visst det existerar ett litet skum men det ser tråkigt, lätt grumligt gyllenfärgat ut och inte alls som det fantastiska "Bam Bière" vi drack för ett par veckor sedan.

Doften är visserligen inte dålig men det finns något intetsägande över den: litet kryddigt, maltigt, lätt touch av socker, apelsin och timjan.

Smaken är lätt syrlig och småtorr med kryddor (timjan), apelsin, citrus. Det avslutas med en lätt beska. Smakar inte illa men det känns intetsägande.

Det som känns mest fel är dock munkänslan. Ölet känns "livlöst" och tunt med ingen kolsyra alls. Jag undrar vad de försökte göra här - visst det smakar inte illa men något fel är det och framförallt är det nog den icke-existerande kolsyrans fel (åtminstone är den väldigt svag - vilket framkallar en "död" munkänsla eller hur man nu skall förklara det). Jag har varit med om vissa öl som känns litet kraftigt kolsyrade, men det här är nog första gången jag fått ett för lätt kolsyrat öl.

En dålig flaska? Jag har inte råd att slänga ut 99 kronor igen, men om någon bjuder någon gång så smakar jag gärna...

Betyg: 2,8 av 5.

2 kommentarer:

  1. Jag testade detta ölet för ett par dagar sen och för mig skummade det upp rätt så bra när jag hälde upp det i glaset.
    Håller med om att det är lite platt i smaken och att man vill ha lite mer av allt i den. Men tycker att det passade fint till mat, i mitt fall grillat fläskkött med tillbehör.

    SvaraRadera
  2. Okej. Ja, jag har hört lite blandade omdömen - kanske ingen som verkar så negativ som mig dock... jag vet inte.

    SvaraRadera