måndag 1 juni 2009

Nyheter!


Var nyss iväg och handlade samt tog ett härligt överexponerat foto. Råkade slinka med en cider också. Får lita på Niggze att det är ett bra sommaralternativ - var ju rätt billigt också.

Annars satsade jag givetvis på Mikkeller Simcoe, även om det fick räcka med fyra flaskor. Verkar gå åt som smör i solsken hursomhelst - träffade Alex (som jag och Fredrik delade Brunch Weasel-beställningen med samt köpte några Ruination i vintras av). Han köpte tydligen 10 flaskor och strax efter mig kom det två ölnördar och köpte en 6-8 flaskor var. Kul i alla fall på sätt och vis då vissa öl ibland får stå lite väl länge här i sketna Värmland.

Är även nyfiken på La Meule och Nils Oscar Saison. Var lite tveksam till att köpa den sistnämnda först pga priset, men å andra sidan är Saison något jag verkligen gillar (särskilt efter att ha druckit den fantastiska Bam Bière, som Fredrik recenserat här nedanför).

Som nämnts på några andra bloggar så hyllar DN Hoegaarden Rosé. Själv är jag tveksam. En annan sak som jag reagerade över var omdömet av Simcoe-ölet. "Höjdardansk med hästskit och lagrad västerbottensost i doft. Härlig eftersmak som för tankarna till nystekta kantareller. Passar även nybörjare." Ska bli intressant att testa ölet nu, men hästskit, västerbottenost och nystekta kantareller är väl knappast något jag brukar associera till när jag dricker IPA. Låter verkligen inget vidare, men jag betvivlar inte att det egentligen finns gott om tropiska frukter som kan stilla min humletörst så här i sommartider...

10 kommentarer:

  1. Hästskitkommentaren var fin tycker jag. Rekommenderar Simcoen varmt, jag torrhumlade också, mycket roligt.

    Daniel

    SvaraRadera
  2. Det låter bra det. Ska nog testa en flaska senare. Läste om din torrhumling och det verkade helt galet.

    Länkar till er blogg också. Kommer många nya ölbloggar hela tiden som sagt, och er blogg verkar väldigt uppdaterad. Nästan lite väl uppdaterad - inte ens jag hinner läsa alla inlägg. Haha.

    SvaraRadera
  3. Haha, ja, ibland går det fort på vår blogg. Blir lätt så i början, har så mycket som vi tänkt på och velat göra så då blir det som en damm som brister.

    Tack för länkningen!

    Daniel

    SvaraRadera
  4. Tjenare,

    Jag är en av "ölnördarna" som shoppade innan dig :-) Haha, Internet är litet. Hoppas ölen är god.

    Egentligen är det min kompis som är ölnörden, jag hängde bara på, kanske kan snappa upp nåt.

    Ha det,

    /Stefan

    SvaraRadera
  5. Daniel: Ja, men det är ju bra att ni kompenserar när andra bloggar står still iofs :)

    Stefan: Aha, ja där ser man! Ja, men det är alltid kul om fler blir intresserade. Hoppas också ölen är god, är sugen på att ta en snart...

    SvaraRadera
  6. Jag väntade inte längre än att jag kom hem för att göra kapsyl av. Nu är jag ingen kännare, men den smakade fruktigt typ körsbär eller jordgubb tyckte jag, hade stor krona och till mitt stora förtret föll den frun i smaken också.

    SvaraRadera
  7. Det låter bra att du gillade den! Testade också en flaska och tyckte den var god. Någon körsbär eller jordgubbston tyckte jag mig inte hitta men det är mycket möjligt. Var mycket tall, citrus, grapefrukt och tropisk frukt. Men det är mycket möjligt att det finns jordgubb, tyckte till exemepel att Celebration Ale från Sierra Nevada som kom tidigare i år hade sådana toner. Måste dock säga att den möjligtvis dracks lite hastigt medan jag lagade mat, så kanske egentligen borde dricka den igen nu när jag tänker efter. Recension kommer kanske om ett par dagar på bloggen...

    SvaraRadera
  8. Blev ingen ESB? Jag tycker den är rätt fin. Har du provat Cidern än? Bra cider för att vara halvtorr!!

    SvaraRadera
  9. Nej, blev ingen ESB. Kanske blir senare i månaden om det finns kvar dock. Var inte jätteimponerad av den förra året.

    Testade cidern idag. Var helt klart läskande och helt okej, men något för söt. Får väl kolla efter en torr istället för halvtorr nästa gång :)

    SvaraRadera
  10. Hej. Det finns en låda i Kristinehamn. Jag var och hämtade en på Bolaget idag. Om detär slut på Bolaget så kan du höra av dej.

    SvaraRadera