lördag 13 juni 2009

Unibroue 17

Kanada har kanske inte bidragit med värst många bryggerier på ölkartan, men Unibroue är helt klart ett av dem. De har tidigare imponerat med bland andra La Fin Du Monde och Trois Pistoles. Första gången jag prövade Unibroue 17 var i Augusti förra året, då var jag verkligen inte imponerad, utan jag tyckte rentav att det smakade ganska illa.

Det skulle det blir ändring på när jag och David prövade den i onsdags.

Ölen har en härlig brun färg med ett fint, rejält och fast, beigeaktigt skum. Jag bestämde mig för att det passade bra att dricka det ur mina Chimayglas.

Doften är väldigt kryddig, maltig och vinös med stora inslag av kanske framförallt rödvin. På något vis känns det som att ett knappt år av lagring verkligen gjort underverk för det här ölet.

Smaken är helt klart ungefär som man kan vänta sig av doften. Väldigt vinös och maltbetonad med mycket jästiga och kryddiga smaker. Men där finns även något unik smak som påminner mig lite om något i stil med torkade katrinplommon eller dylikt, ganska trevligt faktiskt.

Ett väldigt bra öl, såhär i efterhand kan jag ångra att vi inte inhandlade en flaska till. Betyget blir 4,2/5!

5 kommentarer:

  1. Drack min lagrade flaska i slutet av maj och håller absolut med om att den växte något enormt om man jämför med hur den smakade i höstas.

    SvaraRadera
  2. Jag drack både 15 och 16 för några veckor sedan. De har blivit mycket bättre och kommer nog utvecklas bra något/några år till. Har också några 15, 16 och 17 kvar i källaren.

    SvaraRadera
  3. Oj, sent svar: den går, tyvärr, nog inte få tag i längre... kanske på någon välsorterad krog eller utomlands någonstans.

    SvaraRadera
  4. när den var ny var den tvålig, men redan efter någon månad var den riktigt bra. Jag har nog tio flaskor kvar fortfarande som förmodligen åldras med värdighet ett bra tag till. ;)

    Klart lämpligt att dricka ur chimay-glas. Så vitt jag förstår är unibroue-bryggmästaren kanadensare och han bodde i Belgien en längre tid och var då bryggmästare på Chimay. Eftersom det finns likheter är det inte omöjligt att de bygger på samma jästkultur?

    SvaraRadera