lördag 27 juni 2009

Vad står på lagring?

En öl som skulle kunna stå på lagring hur länge som helst?

Öl är ju till för att konsumeras, inte sparas. Dock så kan ju lite lagring göra underverk för många öl, så därför är det såklart trevligt att ibland ställa undan lite öl något år eller ibland många år. Min lilla ölkällare är för tillfället ganska urdrucken då ekonomin stundtals tryter som studerande (men ölsuget minskar ju inte för det). Det här är det som står på lagring för att inte konsumeras än på bra länge:

1 Mikkeller Black
1 Dark Horizon 2nd Edition
1 Fuller's Vintage Ale 2008
1 Prize Old Ale 2007
1 Orval från slutet av 2007
2 Mariestads Porter 2007
1 Goose Island Bourbon County Stout
1 Old Stock Ale 2008
1 Maredsous 8 75 cl
1 Chimay Blå 2007
1 Chimay Blå 2008
1 God Jul
1 Beer Geek Brunch Weasel (har en till, men den ena ska få stå till sig)
1 Stone Imperial Russian Stout

Inte så värst mycket egentligen, men några av dem har jag höga förväntningar på att lagring ska göra något roligt med. Temperaturen i min lilla källare/förråd ligger på runt 16 grader nu på sommaren och ett par grader kallare på vintern. Så jag hoppas det är en hyfsad miljö för ölen att gotta till sig i. Har förövrigt börjat med ett litet projekt att ställa undan en flaska Chimay Blå för varje årgång, för att sedan om x-antal år kunna prova dem vertikalt och se hur de utvecklar sig med åren. Har provat flera årgångar men jag tycker helt klart att den Chimay Blå från 1999 som släpptes på bolaget förra eller förr förra året var bland de häftigaste.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar