söndag 5 juli 2009

BFM Abbaye de Saint Bon-Chien 2008

I torsdags hade jag och Fredrik en liten ölprovning; Pizza Port Hop 15, Stone/Nøgne Ø/Jolly Pumpkin Special Holiday Ale, samt en Brunch Weasel framåt småtimmarna. Det öl vi båda tyckte bäst om - ja, vi tyckte likadant här, säg vad ni vill - var dock det schweiziska BFM Abbaye de Saint Bon-Chien 2008. Och ja, det var verkligen som det kunde vara en tvättäkta sur belgare!

Ölet har en fin kopparaktig färg med ett tunt vitt skum, lite bubbligt. Skummet ser inte något vidare ut, men färgen är vacker.

Doften är väldigt intressant - oerhört "funky" och syrlig med tydliga toner av omogna krusbär, gröna äpplen, citron, körsbär, röda vinbär - och ja, allt man trevligt man kan tänka sig. Väldigt mycket ek, lätta toner av ladugård och något som drar åt cognac, eller liknande "finsprit" känner jag också.

Smaken är rejält syrlig, ja helt enkelt sur, med mycket citron, omogna krusbär, gröna äpplen, körsbär, röda vinbär (inte helt olikt doften med andra ord). Här finns också självklart gott om "funk" och ladugård, lite ost (blåmögel) och en härlig ekkaraktär. Det är ett väldigt torrt öl, intet sött över huvud taget vilket uppskattas.

Kroppen är medelstor till stor, kolsyran är låg. Det påminner helt klart om gueze eller fruktlambic. Faktum är att det är är precis så drickbart som en 5% sådan, vilket gör det till ett farligt lättdrucket öl. Utseendet med det bubbliga skummet var kanske inte det vackraste i världen, men jag kan leva med det... Det här är ett exempel på varför öl är så otroligt roligt - ett mästerverk som jag måste säga ligger på min top 5-lista någonsin!

Betyg: 4,8 av 5.

8 kommentarer:

  1. Det var minsann ord och inga visor... Roligt när det blir så bra! Man kanske ska vädra ölkontot ytterligare en gång och plocka upp en flaska?

    SvaraRadera
  2. Börjar mer och mer tro att det var något fel på min flaska. Jag känner inte alls igen mig i dom beskrivningar jag läst på ratebeer och här. Den flaska jag provade smakade, kemikalier, amoniak och djuravföring. Synd för jag älskar annars suröl. Nån annan som haft problem med en flaska?

    SvaraRadera
  3. Det skall bli spännande att prova, vi skall dricka alla 3 på lördag.

    SvaraRadera
  4. Alex: Ja, verkligen! Det tycker jag att du bör göra även om givetvis kommentaren här under kan verka lite avskräckande.

    Stefan: Låter väldigt märkligt! Sådana här öl har ju som sagt toner som kan vara oangenäma i andra öl, men kemikalier, ammoniak och djuravföring låter oerhört märkligt... undrar detsamma, finns det dåliga flaskor där ute?

    SvaraRadera
  5. Fredrik: Låter bra det! :)

    SvaraRadera
  6. Två flaskor är på väg hem till mig. Lite trist att behöva beställa från annan butik i landet, hoppas bara att jag hinner få dem innan helgen. Ledighet och allt, vore guld :)

    SvaraRadera
  7. Ja, det får du hoppas. ;)

    SvaraRadera
  8. Fick hem dem i tid och har öppnat ena av dem...och shit, det är så många smaker så att de nästan tar ut varandra. Jag vet typ inte vad jag känner och än mindre vad jag tycker, allt jag vet är att jag knappast våndas av att dricka det hela.

    Ska försöka samla åsikterna lite mer (läs: bättre) innan jag skriver något om den, haha ;)

    SvaraRadera