tisdag 21 juli 2009

Funderingar och lättare öl

Sitter för tillfället och smuttar på en Fuller's Discovery, och där innan en Adnams the Bitter. Helt okej grejer ändå, åtminstone den sistnämnda.

Det jag funderar på är huruvida det dyker upp någon lambic från Cantillon (eller varför inte från något annat bryggeri?) den här sommaren. Det kom ju trots allt lite grann i augusti/september förra året. Hittills verkar det ju dock inte som det kommer något i augusti (varken i början eller mitt i månaden) så jag sitter och hoppas på något trevligt i september, även om sommaren kanske är slut då, men det gör ju ingenting - bara det kommer!


Var inte så jätteförtjust/hade inte prövat så mycket lambic förra sommaren när det dök upp, så vågade inte köpa så mycket.

10 kommentarer:

  1. Lite schysst spontanjäst öl till hösten hade varit grymt!

    SvaraRadera
  2. Ja, jag var skitglad när jag hittade att det skulle komma två stycken Cantillon den 15 september på bolaget. TIlls jag tittade närmre på datumet. 15 september 2008.

    Får hoppas att det kommer något skoj, jag står i kö i så fall!

    Daniel

    SvaraRadera
  3. Jag har för mig att det enda som ska dyka upp är en gueuze från Timmermans, eller möjligen Lindemans, kommer inte ihåg riktigt. Låter tyvärr inte så spännande, men den som lever får se.

    Är faktiskt rätt besviken på systembolagets bristande urval av belgare den senaste tiden.

    SvaraRadera
  4. ricke: Okej. Ja, det låter ju inte så överdrivet spännande. Vi får hoppas det är den här då i alla fall:

    http://ratebeer.com/beer/lindemans-gueuze-cuvee-rene/346/

    Men man kan ju hålla tummorna för något annat.

    SvaraRadera
  5. Ja om det hade varit Cuvée René så hade man ju blivit glad. Tyvärr tror jag inte att det är det. På vår ölbloggarprovning här nere i södern hade Henrik med sig en lista över resterande lanseringar under året och om det hade varit Cuvée René så hade jag kommit ihåg det.

    Så det blir till att försöka snåla på de resterande flaskorna cantillon kriek som man sitter på.

    SvaraRadera
  6. Ja den där listan såg rätt tom ut på lambic och mycket annat intressant också för den delen.. Klämde min sista Cantillon Kriek i förgår men sörjer ej då de har ett vettigt standard utbud av spontanjäst i köpenhamn för okej priser.

    SvaraRadera
  7. Hm. Var ju tråkiga nyheter det.
    Har en Cantillon Kriek som man är sugen på, men å andra sidan vill jag inte dricka upp den för då är den ju borta för alltid - särskilt när det inte går få tag på snart igen.

    Nära Köpenhamn hade varit trevligt att bo, så kunde man ju få tag på lite lambic. Går väl få tag på i storstäderna på krogen också, men där kanske priserna är ganska höga å andra sidan.

    SvaraRadera
  8. Jag mailade Systembolaget och frågade om de skulle få in några öl från Cantillon. De svarade att de inte har något inplanerat.

    Har bara 4 kriek kvar, samt 4 andra Cantillon. Får nog bli en privatimport.

    För den som bor i Göteborg och känner kriekabstinens så ryktas det att Handelspuben har ett antal på lager till en billig penning ;)

    SvaraRadera
  9. Carl> Handelspuben? Då måste man la skaffa backslick också?

    SvaraRadera
  10. Jag hade privilegiet att få besöka Timmermans bryggeri i förra veckan, och fick där testa deras Kriek Gueuze, som skall komma ut på marknaden någon gång i framtiden! Enligt mig riktigt bra, men de var förvånade över att svenskar tyckte om deras "suröl"! Nu är ju jag inte en kännare av gueuze, men dyker den upp på systembolaget i höst kommer jag definitivt att köpa den!

    SvaraRadera