söndag 12 juli 2009

Komplex musik - okomplex öl?

Då var det söndag igen, den dag i veckan jag tycker minst om. Imorgon är det dags att jobba igen efter en helg av välbehövd ledighet. Sitter här med en flaska Brakspear Bitter som jag nog tycker är den bästa folkölen.

Riktigt skön Engelsk bitter är det iaf det handlar, om än inget häftigt, den finns hursomhelst finns att köpa lite här och var i dagligvaruhandeln. Lite synd att de tog bort den sköna profilflaskan på 68,5 cl eller hur det var.

Blir ingen recension idag men enligt min förra recension på BeerAdvocate fick den 3,85/5, mest med tanke på att det är såpass mycket smak kontra låg alkohol.

Nu till vad inlägget egentligen skulle handla om. Progressiv metal/death metal/sludge/whatever bandet Mastodon, som förövrigt har gjort ett av årets bästa skivsläpp enligt mig (trots att jag först nästan avfärdade den), har bryggt en egen öl!

Såhär skriver de bland annat i artikeln jag länkat till ovan:

"So, what better way to liven up the tour bus lethargy than arrive at a venue where someone has brewed a beer specially for you. For Mastodon, it was an extra incentive to reach Sonisphere Germany in time to play after the bus broke down (again). Stephan Michel of Mahr’s Bräu brewery created a limited edition ‘Mastodon Premium Lager’."

Mahr’s Bräu är inte direkt något jag hört talas om eller druckit öl ifrån. Ändå är det lite roligt att de gör såna här plojgrejer, och extra kul för de få fans som får tag på en flaska. Det är hursomhelst ganska så roligt att det blev just en premium lager med tanke på deras oerhört komplexa och intressanta musik. Men det är klart, det är väl inte alltid som saker går hand i hand så att säga. Ändå tycker jag det är lite småkul och ganska häftigt. Skulle faktiskt vilja prova den med tanke på att jag verkligen gillar bandet.

3 kommentarer:

  1. Häftigt, men det känns ju mer som Mastodon inte ska vara lager utan mer tyngre grejer.

    SvaraRadera
  2. Känns helt klart som att Mastodon borde vara en ganska mastig öl också! :)

    SvaraRadera
  3. Tyvärr är det väl så att bra musiker inte alltid, ahem, har bra ölsmak. Skulle kunna tänka mig att pröva en flaska för sakens skull men jag är ytterst tveksam till att det är ens en bra lager. Mastodon avnjuts nog bäst i musikform;-)

    SvaraRadera