onsdag 15 juli 2009

Maredsous 8

Ibland är ölsuget stort, då kan det ryka ett och annat objekt ur ölkällaren. Sån tur är så blev det en Maredsous 8 som är lätt att få tag i och har ett väldigt fördelaktigt pris. Flaskan ligger på 75 cl och ölet går i stilen Belgisk brune. Maredsous är ju ett Belgiskt kloster som sålde sina bryggerirättigheter till Brouwerij Duvel Moortgat någon gång under 60-talet. Stort fan av Belgisk öl som jag är så är det med spänning jag prövar denna, har inte prövat den på circa 2 år (och då var omständigheterna inte de bästa, ehrm...).

Hur var den då?

När ölen hälls upp har den en riktigt mörk brun färg med ett enormt beige-aktigt skum med ytte pytte små bubblor. Flaskan ser riktigt fin ut den med, gillar verkligen deras nya design på etiketterna, känns mer tidlös än den förra

Doften är stor och har inslag av russin, rostad malt, Ahlgrens bilar (!) men även en härlig jästighet och en viss Belgisk kryddighet.

Smaken är riktigt rostad för att vara en brune. Det finns härliga inslag av russin, jäst men även en lätt beska från humlen. Där finns också ett visst godisinslag som drar åt just Ahlgrens bilar som jag nämnde tidigare. Riktigt gott faktiskt!

Kroppen är tyvärr ganska tunn men har härliga medelstora bubblor som passar alldeles lagom för ölet. Ölets tunna kropp gör att betyget dras ner en liten aning.

Ett mycket gott öl! Blir att köpa med en flaska när jag åker förbi Karlskoga inom en snar framtid igen. Då blir det fler än en flaska så jag kan lagra ett par stycken. Vad blir det för betyg? Det blir 3,7 välmenta poäng av 5!

PS. David är i Polen just nu och förmodligen kommer han snart hem med lite spännande ölupplevelser och iaktagelser därifrån, stay tuned. DS

1 kommentar:

  1. Låter gott! Har inte blivit något jättespeciellt här men lite finns det att skriva om tror jag :) / david

    SvaraRadera