fredag 21 augusti 2009

Hoppin' Frog Mean Manalishi


Fredrik och jag bestämde oss för att träffas och prova ett par öl i onsdags. Vi inledde litet smått med att dela på en Smörpundet Lagrad Årgångsporter 2007 som jag hade kvar sedan i våras. Det var helt klart fortfarande ett lätt, trevligt och ganska smakrikt öl för stilen. Definitivt bland Nynäshamns bättre öl!

Men det tog inte slut med det - något extremare öl skulle provas innan kvällen var slut. Först ut var "Dubbel-IPA:n" Mean Manalishi från Hoppin' Frog. Det är också det första öl jag provar från det bryggeriet.

Ölet är bärstensfärgat med ett medelstort beigevitt skum. En del skumrester på glaset.

Doften är väldigt trevlig! Mycket "grön" humle; juicig tropisk frukt (framförallt ananas) är det första som slår mig. Det är även drag av persika, citrus, grapefrukt och tallbarr. Jag känner också en ton av fruktgodis.

Smaken är tydligt bitter med mycket tropisk frukt, ananas, persika och tallbarr. Det finns också lätta toner av karamell/kola och fruktgodis i bakgrunden. Avslutningen är rejält besk - ja, till och med ganska brutal och den sitter kvar länge.

Kroppen är ungefär någonstans mellan medelfyllig till fyllig. Kolyran är medelstark med mycket små bubblor. Det gör att det känns ganska uppfriskande.

Det här är ett riktigt bra exempel på stilen i mitt tycke - och flaskan känns dessutom riktigt färsk och inte alls trött. IBU:n på 168(!) låter väldigt galet i mitt tycke dock. Kan det stämma?

Betyg? 4,2 av 5.

4 kommentarer:

  1. Jag tyckte att den var god, kommer ihåg den som lite beskare och mindre söt, men fortfarande helt ok.

    SvaraRadera
  2. Väldigt trevlig öl, recenserade den jag med alldeles nyss.

    SvaraRadera
  3. Fredrik: Ok, tyckte det var rejält beskt.

    Gyllenbock: Jo, jag såg det... :) Verkar som det är många som gillar'n!

    SvaraRadera
  4. Kul att den har hittat till dem som gillar ölet! :-) Vi var lite mer skeptiska

    SvaraRadera