onsdag 19 augusti 2009

Närke Rainbow Warrior


Fick för mig att göra ett litet spontant besök på Bishops Arms igår eftermiddags. Tyvärr fanns det inget spontanjäst öl vilket kanske hade passat extra bra, så jag kollade bland kranarna för att se om något intressant mikroöl på fat fanns att tillgå. Kanske Närke? Först såg jag Örebro Bitter, och visst, den är god, men jag har druckit den säkerligen en fyra gånger eller så så jag var sugen på något annat ... ett par kranar längre bort satt en Rainbow Warrior och väntade på mig vilket gjorde att beslutet vad jag skulle dricka inte var särskilt svårt att ta.

Ölet är ytterligare ett i raden av alla "single hop-öl" bryggeriet brygger och innehåller den Nya Zeeländska sorten "Green Bullet". För övrigt är det en IPA på 6,5%.

Ölet är guldfärgat (om än inte helt klart) med ett stabilt vitt skum som lämnar en hel del rester på glaset.

Doften är humlig med mycket gräs, blommor, vissa toner av aprikos samt en lätt karamelltouch i bakgrunden. Doftar helt klart trevligt.

Smaken är rejält bittert gräsig på något sätt med tydliga toner av grapefrukt, aprikos, persika och blommor. Under detta vilar en lätt kola-aktig ton, men att säga att något annat än humlen spelar huvudrollen vore att ljuga. Avslutningen är rejält besk och beskan ligger kvar länge i munnen.

Kroppen är medelfyllig med en medelstark kolsyra - en hel del små bubblor som känns väldigt "friska" i munnen. Överlag är munkänslan också ganska torr.

Ett trevligt, mycket drickbart öl. Kul med litet Nya Zeeländsk humle istället för den allt vanligare amerikanska. Även om vissa amerikanska humlesorter är godare, så är det här fortfarande väldigt gott!

Betyg? 3,9 av 5.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar