måndag 7 september 2009

Left Hand Oak Aged Imperial Stout

Då var det dags för ölen, som tyvärr, blev höjdpunkten på min och Davids lilla provning i tisdags förra veckan. Egentligen hade vi väl båda höga förväntningar på Boris The Crusher, men de grusades, varför kan du läsa om här.

Hursomhelst, som alla redan räknat ut är det Oak Aged Imperial Stout från Left Hand Brewing det handlar om. 25% av drycken har tydligen lagrats på gamla "brandy"-ekfat en tid för att sedan mixas med den vanliga imperial stouten.

Resultatet?

Ölet är nästintill svart med ett fint beige/brunt skum.

Doften har stora drag av rostad malt och ekiga vaniljtoner, dock ska det sägas att ektonerna är ytterst subtila om man jämför med t. ex Bourbon County Stout. Det finns även en viss humlighet som drar åt det Amerikanska hållet, men humlen är på intet sätt i centrum i det här ölet. En annan intressant sak med doften är att den nästan påminner lite om någon finare spritsort, a la cognaq eller brandy, vilket jag antar att ekfatslagringen bidragit med.

Det smakar trevligt och stort av rostad malt och saltlakrits (!), och ekigheten från doften gör sig bara påmind i bakgrunden. Det är ett ganska "hett" öl och jag misstänker att lite lagring skulle kunna göra susen för denna.

Kolsyran med bra balanserad och ölet är medelfylligt på gränsen till lite tunt.

Betyg? Just nu blir det runt 3,9/5, men jag tror den kan växa med lite lagring!

2 kommentarer:

  1. Jag ska snart öppna en likadan. Jag är förväntansfull.

    SvaraRadera
  2. Tyckte den var sådär. Visst smakade det bra, men jag tycker att den i förhållande till ett antal andra fatlagrade imps, är ungefär som Left Hands vanliga imperial stout gentemot andra bättre inom kategorin.

    SvaraRadera