lördag 26 september 2009

Liten blindprovning

Igår hade jag och David en liten ölprovning, det var ett tag sedan nu så vi såg fram emot att träffas för att dricka lite god öl tillsammans. Först bjud jag och sambon på en improviserad plankstek med hemmagjort potatismos och chilimarinerad fläskfilé med grönpeppasås. Till detta dracks en Samuel Adams Boston Ale, den var faktiskt nästan bättre än vad jag mindes den och fungerade helt okej till maten.

Det blev mycket god öl under kvällen bland annat Southern Tier Hoppe, Fru Frederiksen, Hr Frederiksen, Cantillon Kriek och Beer Geek Brunch Weasel. Sedan tog vi en Newcastle Brown på fat på ett lokalt sunkhak i lilla (eller var det skitlilla?) Kristinehamn.

Hursomhelst, det är inte det som detta inlägg ska handla om. Jag tänkte överraska David med en liten blindprovning innan vi övergick till det starkare ölen. Därför köpte jag med mig Sierra Nevada Pale Ale, Anchor Liberty Ale samt Nils Oscar India Ale när jag var på Systembolaget tidigare under dagen. Tyvärr så visste jag ju vilka öl som skulle vara med på provningen, men det är ju ändå roligt att se om man kan skilja dem åt.

David däremot hade ju ingen aning om vilka öl det var överhuvudtaget. När första glasen kom in tack vare min sambo som var snäll och hällde upp ölen blev både jag och David fundersamma, för det första hade vi inte blivit serverade samma öl då man såg tydliga skillnader i nyansen. Vad kunde det då vara funderade man på, vi skrev ner vad vi trodde det var för öl på en lapp och visade inte för varandra. Sedan repeterades samma process med de andra två ölen och efter det fick vi en chans att ändra oss.

Hur gick det då? Otroligt nog så gissade både David och jag alla rätt! Det mest anmärkningsvärda var att David satte varenda öl - han hade ju ingen aning om vilka öl som var med i provningen. Hursomhelst, detta visar ju på att mitt ölsinne och Davids i synnerhet nog kanske är vassare än vad man tror. Både Sierra Nevada Pale Ale och Anchor Liberty Ale var goda, däremot var Nils Oscar India Ale inget vidare, mycket rotfrukter, söta honungstoner i smak och doft samt en ganska dålig kolsyra. Sambon höll med, hon tyckte till och med att det luktade lite spackel. Hmm, ingen öl man vill dricka igen direkt.

Nästa gång blir det helblint för både David och mig då jag tänker låta sambon köpa några ölsorter och låta oss prova. Mer recensioner från kvällen kommer senare!

3 kommentarer:

  1. Snyggt jobbat killar! Blindprovning är verkligen jäkligt roligt och nyttigt för doft- och smaklökarna.

    SvaraRadera
  2. Blindprovningar är kul men ganska svårt.

    SvaraRadera
  3. Spackel! Det var verkligen inget bra betyg för NO;-)

    SvaraRadera