torsdag 17 september 2009

North Coast Old Stock Ale 2009

Eftersom många har läskat mig från olika håll om Stockholm Beer & Whisky Festival, så har jag känt ett väldigt ölsug de senaste dagarna (det blir ingen mässa för min del alltså). Igår var jag, precis som Fredrik också var, till bolaget och beställde litet från mitt-i-månaden-släppet. För min del inhandlades följande öl:

2 st. Amager Hr. Frederiksen
1 st. Amager Fru Frederiksen
1 st. Southern Tier Un*Earthly

Jag var alltså mest nyfiken på Amager-ölen av någon anledning (då de fåt finfina betyg). Funderade in i det sista om jag skulle ge mig på någon Southern Tier, men tillslut tänkte jag: "vafan, det är klart att jag skall beställa dubbel-IPA när det ändå finns!". Det skall hursomhelst bli mycket intressant att prova. Nu hoppas jag bara att de kommer snart - gärna imorgon!

Idag var jag ölsugen, och ville ha något kraftigt, smakrikt, och värmande för att inviga hösten. Vid nyhetssläppet 1 september inhandlade jag två flaskor North Coast Old Stock Ale 2009, så det fick helt enkelt bli en sådan då jag var nyfiken på hur årets version smakar i ungt tillstånd - särskilt efter ha läst Schnille och Schmak-Carls inlägg här. Alkoholhalten är något svagare i år - 11,5% - jämfört med förra årets version som låg på 12,5%. Kan denna lilla förändring gagna ölet - eller är det till dessa nackdel? Vi får väl se!

Ölet har en vacker rödbrun färg med medelstort beige-vitt skum som ligger kvar ett bra tag i glaset. Ser väldigt vackert ut.

Doften är väldigt, väldigt maltig: karamell/kola är det första som slår mig. Melass, fruktgodis, lätt blommig humle, torkad frukt och en viss ton av alkohol är också värt att nämna.

Smaken är väldigt söt med väldigt mycket karamell, kola och melass som dominerar. En del lätta, vinösa toner av torkad frukt finns också här, samt en hel del fruktgodis och viss gräsig/blommig humle. En fin beska kan avrundar det hela (även det inte är som i ett amerikanskt barley wine, utan som i ett engelskt - och ja, jag vet att det är ett barley wine/old ale i engelsk stil från USA). Mycket trevligt! Lätt värmande alkohol känns mot slutet.

Ölet är oerhört fylligt i munnen. Kroppen känns stor och kraftig, med medelstark kolsyra med en del bubblor som samtidigt - tack vare att det är så maltigt, fylligt och sött antar jag - känns "välintegrerade".

Det här var faktiskt bättre än väntat då jag, om jag inte missminner mig helt, tyckte att den senaste flaskan av 2008:an jag drack i slutet av september förra året var något spretig. Jag har två flaskor från förra året kvar - och kanske skall jag ge mig på en sådan snart. Min andra flaska av årets årgång får hursomhelst stå betydligt längre än dessa!

Betyget då? Ja, det hamnar nog runt 4,1 av 5.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar