tisdag 15 september 2009

Nyheter från Nøgne Ø

Nøgne Ø verkar vara i farten med en hel del intressanta öl på gång. Bland annat har man flasktappat en version av julölet God Jul lagrat på Islay whisky-fat samt en version av Imperial StoutHighland-fat. Ett öl som jag tror nämnts på någon ölblogg förut, men som jag nämner igen, är barley winet Andhrimnir Barley Wine som redan släppts i Danmark.

Slutar galenskaperna med detta? Nej, verkligen inte; Red Horizon, som de jäst med sake-jäst, har slutat jäsa nu, och sägs ligga runt 19%. Kjetil har dessutom bryggt en Imperial Dunkel Wit på 10% kryddad med kopiösa mängder koriander. Har det bryggts något liknande innan?

Dessutom har Special Holiday Ale - ett samarbete med Stone och Jolly Pumpkin - även bryggts i Grimstad efter att tidigare ha bryggts hos Stone borta i San Diego förra året, samt hos Jolly Pumpkin i Michigan i våras.

Sist (och minst) bör jag väl även nämna citrongräs-ölet Aku Aku Lemongrass Ale, som också är ett nytt öl.

Jag skulle bli glad om jag bara får tag på ett par av dessa öl någon gång... och den som lever får väl se.

Tillägg: Vissa av dessa kommer finnas på den kommande ölmässan i Stockholm. Dessutom är även ett öl vid namn Sweet Horizon på gång också (se Marcs kommentar nedan).

10 kommentarer:

  1. Aku Aku kan du iaf dricka på Stockholm Beer. Brill kommer att ha den på fat

    SvaraRadera
  2. Kommer du till ölfestivalen i Nacka??

    Av de öl du nämner ovan kommer vi att servera flera stycken!
    Aku Aku Lemongrass på fat (så länge det räcker)
    NØ/Stone/Jolly Pumpkin Special Holiday Ale - specialsläpp lör 19/9 kl 19
    Andhrimnir Barleywine - specialsläpp lör 19/9 kl 19
    Imperial Stout Highland edition - specialsläpp fre 25/9 kl 21
    God Jul Islay edition - specialsläpp fre 25/9 kl 21

    Dessutom kör vi
    God Jul 2006, 2007, 2008 - specialsläpp lör 19/9 kl 16
    Dark Horizon 2 ed - specialsläpp lör 19/9 kl 21 och lör 26/9 kl 21

    Vänliga hälsningar,

    Marc Schuterman
    Brill & Co

    SvaraRadera
  3. Jo, såg det nu... kikade även in på dempas senaste inlägg och det verkar som det kommer en del av de andra också. Tyvärr blir det ingen Sthlm Beer för mig :/

    SvaraRadera
  4. Hej Marc. Kul att ni tar in så mycket intressant! :) Blir, som sagt, tyvärr ingen Sthlm Beer för mig i år, då pengarna skulle dra iväg lite väl mycket för tillfället... satsar på Örebro Öl- & whisky i november, vilket väl var tänkt förra året också, men i år ska jag bannemig dit, så det så!

    SvaraRadera
  5. Synd, men man kan inte alltid vara med på allt även om det är roligt. Vi ska dock få in mer fatlagrad IS och GJ, Red Horizon, Sweet Horizon mm. Imperial Wit ska vi ha 10 kartonger av i dagsläget som kommer leta sig ut till krog och privatimport - de ska bara hitta dem på lagret först :)

    SvaraRadera
  6. Låter kanon det! Just det... Sweet Horizon har jag hört något om för ett tag sedan också... :)

    SvaraRadera
  7. Kul att återigen läsa blogg. Kommer ni till Örebro ölfestival? Jag planerar faktiskt att ta mig upp.

    SvaraRadera
  8. Jo, Örebro är det tänkt att vi ska på... blir att boka biljetter snart så man inte väntar in i det sista och så blir det ingenting. :)

    SvaraRadera
  9. Låter bra, vi ses kanske där då. Jag ska bli lite bättre på att blogga om öl, och inte bara pladdra om annat när jag väl får tummen ur och skriver.

    Hur hittar man disciplinen att uppdatera med viss regelbundenhet?

    SvaraRadera
  10. @lucidor: Vore roligt att ses på Örebro öl & whisky!

    Angående det där med diciplinen så vet jag inte vad jag ska svara, vet själv att det bli uppehåll då man inte uppdaterar. Saken är väl den att jag själv tycker om att läsa om öl, så jag känner att jag vill bidra så att fler ska få chansen att läsa mer och fler bloggar och så vidare. :)

    SvaraRadera