tisdag 8 september 2009

Urthel Hibernus Quentum Tripel

Ytterligare ett Urthel-öl att recensera; den här gången Urthel Hibernus Quentum, en tripel på 9%. Mina förväntningar var inte jättehöga, även om det ändå var bland de intressantare nyheterna den här månaden på bolaget (borträknat kommande mitt i månaden-släpp då...).

Ölet är guldgult i glaset med ett medelstort skum. Litet skumrester.

Doften är lätt syrlig med toner av citrusfrukter, apelsin, kryddor, jäst och litet honung. En trevlig doft!

Smaken är lätt torr, syrlig och väldigt fruktig; mycket citrus, apelsin, kryddor, lite gräsig humle samt ett stänk honung. En medelstark beska märks i eftersmaken.

Kroppen är medelfyllig med en hel del uppfriskande kolsyra (som inte blir för mycket). Lätt oljig känsla.

Det här var överraskande bra faktiskt. Jag tycker det här var bättre än quadrupeln, vilket jag inte trodde jag skulle tycka. Det jag tycker är bra är att ölet har en viss torrhet till skillnad från den sötare quadrupeln. Jag brukar vanligtvis inte gilla tripel så mycket, men det här var trevligt.

Betyg? 3,8 av 5.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar