måndag 5 oktober 2009

Amager Hr. Frederiksen

Just nu känns det som recensionerna håller på att staplas på hög, jag hinner varken med att recensera för bloggen eller BeerAdvocate. Egentligen vet jag inte om det är en nödvändighet att recensera allt man dricker, men på något vis ger det en extra mening till ölen man dricker. Nu är det dags för en öl som dracks på provningen jag och David hade för circa en och en halv veckan sedan. Vad är det som recenseras då?

Jo det är nämligen Hr. Frederiksen från danska Amager Bryghus, en imperial stout på 10,5% ABV. Hur var den då?

Ölet har en på gränsen till svart färg med ett rejält och fint ljusbrunt skum, flaskan känns ganska lyxig på något vis - precis som hela ölen i sig.

Doften har stora och tydliga inslag av rostad, nästan bränd, malt med toner av kaffe, vanilj, choklad och en ganska lyxig humlearom. På något vis så finns det en viss ton i doften som påminner lite om en ton som finns i de flesta av Nøgne Ø:s öl.

Smaken är rejält bränd även den och det finns mycket av vad doften lovade med kanske ännu mer betoning på kaffe. Kaffe-smaken drar lite åt hur en riktigt färsk kopp Zoega Blue Java brukar smaka, vilket är väldigt positivt då det är en av mina absoluta kaffesorter. Den höga alkoholhalten lyser aldrig igenom utan det är väldigt balanserat.

Munkänslan är relativt fyllig med en bra kolsyra som varken är för svag eller för kraftfull!

Denna samt frugan har gett mig ett bra intryck av bryggeriet och jag kan bara hoppas att jag får chansen att prova fler öl från dem inom en snar framtid. En jättegod imperial stout, betyget blir höga 4,3/5!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar