tisdag 13 oktober 2009

Fuller's 1845

Passade på att köpa denna på Systembolaget i Nordstan när jag nere i Göteborg för ett par veckor sedan då den inte finns i sortimentet hos något av Systembolagen här i Värmland. Fuller's är som ni kanske vet ett av mina favoritbryggerier, speciellt när det gäller ESB, English strong ale och porter med mera.

Fuller's 1845 är just en English strong ale och den ligger på en lagom alkoholstyrka på 6,3%, jag har inte prövat denna på ett par tre år och jag vill minnas att jag tyckte den var lite väl bitter och torr sist jag prövade den. En annan intressant sak är att den lagras i 100 dagar innan den tappas på flaska samt att den är "bottle conditioned"!

Nåja, nog med bakgrundsinformation, hur var den?

Ölet har en djup bärnstensfärg med ett fint beige/vitt skum som lämnar endel skumrester på glaset under tiden man dricker den.

Doften har tydliga toner av träig humle, aprikosmarmelad, toffee och en hel del rostad malt. Det är helt klart en väldigt trevlig doft som lovar gott inför första klunken.

Smaken är torr och gräsigt humlig med tydliga inslag av just aprikosmarmelad men även vissa inslag av russin. Alkoholen värmer på ett trevligt sätt och på det hela så inger den en ganska lyxig känsla, ungefär som, en lite mindre söt, lightversion av deras Vintage Ale.

Ölet är mellanfylligt med en bra kolsyra som varken blir för mycket eller för lite. Det är ungefär såhär man vill ha sin strong ale.

Nå, vad blir det för betyg? Med tanke på att det här är något av ett favoritbryggeri för mig så blir man ju lite extra hård när man recenserar den, men 1845 gör mig inte besviken. Det blir hela 4,4 poäng av 5, det här är strong ale i världsklass!

9 kommentarer:

  1. Hmm, var inte överdrivet sugen på att prova den här, men nu efter den här hyllningen får jag kanske ta och köpa den ändå.

    SvaraRadera
  2. Måste få instämma i hyllningskören! Detta är ett klart underskattat öl med komplexicitet fast ändå med viss hinkabilitet. Föredrar definitivt 1845 före den något hajpade Vintage-ölen.

    SvaraRadera
  3. Riktigt bra exempel av en English Strong ale. Fick nästa panik när jag för någon månad sen kollade upp lagerstatusen och såg att den var slut i nästan hela Sverige. Men precis som med Rochefort 10 så vart det bara lite torka och den finns numera utspritt.
    För säkerhets skull har jag dock några flaskor av båda i skafferiet...

    SvaraRadera
  4. Jag provade denna i helgen och var inte särskilt imponerad. Hade en sunkig bi-smak som ett gammalt ute-dass. Men med tanke på det höga ratebeer betyget så kanske det var något fel på min flaska. Får prova igen senare. Någon annan som upplevt det?

    SvaraRadera
  5. @Stefan - Ölsvamlarn: Okej, nej när ett öl smakar gammalt utedass så förstår jag att du inte gillar det. Dock borde det ju rimligtvis ha varit något fel på flaskan om sådana bismaker är närvarande... Man får väl hoppas att du får en bra flaska nästa gång. Dock så är det ju som alla vet att smaken är som...

    Vad du tycker du om Fuller's öl i övrigt?

    SvaraRadera
  6. Trots låg BU och icke amerikanskt humle diggar jag faktiskt denna ;)

    SvaraRadera
  7. Det var ett tag sedan jag drack den men kommer ihåg den som mycket god.

    SvaraRadera
  8. @Fredrik: Jepp, får prova igen och hoppas på bättre tur :)

    Var tvungen att kolla av hur jag betygsatt tidigare och jag har satt 3 betyg innan 1845. Samtliga låg runt 3/5 vilket får ses som ett godkänt betyg från min sida. Fast det är knappast ett favorit-bryggeri, mest för att jag föredrar annan typ av öl, t.ex. belgiskt.

    SvaraRadera
  9. @Stefan - Ölsvamlarn: Då kan det ju kanske vara så att du inte är så förtjust i deras öl helt enkelt. Dock tycker jag nog du borde ge dem en chans till (med undantag för deras IPA som är lite sisådär).

    Själv har jag nog inga stilar som jag ogillar osv, sålänge det är bra grejer så tycker jag oftast om det. Däremot så är imperial stout och lambik två storfavoriter. :)

    SvaraRadera