söndag 25 oktober 2009

Gouden Carolus Van De Keizer Blue

Det blir ingen mjukstart idag, jag kör igång på en gång och berättar om vad vi trodde skulle bli höjdpunkten på ölprovningen igår. Alldeles riktigt, det är Gouden Carolus Van De Keizer Blue det handlar om - en belgian strong ale på 11% med inriktning mot vintersäsongen.

Jag har väldigt goda minnen av den här och kommer ihåg den som en riktig höjdpunkt bland belgiska strong ale, det är även en av de öl jag gav väldigt högt betyg under min tid på Öltorget (dock är jag inte längre medlem där). Nåväl, hur var den?

Ölet har en väldigt djup brun färg som nästan ser svart ut i ett rum med lite svagare belysning, skummet är beige-aktigt och lämnare gott om skumrester på glaset. Ett väldigt tilltalande utseende må jag säga!

Doften är alldeles underbar! Massvis med röda bär, körsbärskärnor, torkad frukt, portvin, lätt rostad malt, jäst, lätta kryddiga toner och en viss underton av kakao. Det är sällan man blir såhär exhalterad av att dofta på en öl!

Smaken då? Det som dominerar smaken är en kraftfull sötma, det är sött och ännu mera sött. Stora toner av sirap, portvin, mörk choklad, torkade frukter, romrussin och en lätt jästighet. Personligen har jag inget emot söta öl sålänge det finns något som balanserar upp all sötma, men det gör det tyvärr inte i det här fallet.

Fylligheten är på topp och den har en väldigt behaglig munkänsla.

Som sagt, jag har inget emot söta öl, men detta blir lite för mycket för mig. Min smak måste ha förändrats, för det här är inte så bra som jag minns det. Det skulle varit mer lagom att dela 4-6 personer på denna 75 centiliters flaska. Hursomhelst, det är ändå ganska njutbart, men alldeles för sött. Betyg? Det landar på 3,65 poäng av 5 - gott men helst i små mängder.

9 kommentarer:

  1. får man fråga varför du inte längre är medlem på öltorget, med tanke på att du särskilt understryker detta?

    SvaraRadera
  2. @Anonym: Vore roligare om alla ni anonyma gick ut med namn istället. Är alltid lite lustigt att svara någon som man inte har någon som helst uppfattning om vem det är.

    Hursomhelst, anledningen till att jag inte är med där längre är att jag tycker sidan är dåligt uppdaterad. Dessutom uppstod det något fel med mitt konto så att flertalet recensioner försvann samt att endel statistik förstördes.

    Väl mött!

    SvaraRadera
  3. Ge den där 2-3 år så går den från "bra" till "fantastisk".

    Ett av mitt livs tyngsta ölminnen var när jag tvingades hälla ut en nästan full tvåårig kejsaröl i slasken.

    SvaraRadera
  4. Vi körde en vertikal på det där ölet för c:a 1 år sedan. Då var 2001:an och 2006:an överlägset bäst. Jag håller helt med Bark här. Det här ölet behöver absolut minimum 2 år på nacken men gärna mer.

    SvaraRadera
  5. Bark & Baggen: Jo, det behöver nog stå ett bra tag för att tona ner sötman... dock vågade jag inte spara den längre eftersom den stått i rumstemperatur (och jag tror knappast att rumstemperatur ett år framhäver en enorm sötma direkt..).

    SvaraRadera
  6. Har en 2007 som stått i rumstemperatur hela tiden. Får ta och testa den snart. Man blir lite sugen när man läser om ölet här.

    SvaraRadera
  7. Drack en 2001 härom månaden och ja, det smakade ju inte direkt hästpung. Fantastiskt öl!

    SvaraRadera
  8. Tänkte köpa en flaska i Bryssel idag men hade nog inte haft plats i väskan. 7.95 kostade den. Får bli en annan gång.

    SvaraRadera
  9. Hittade nyligen en 2002:a inne i ett kallt skåp som jag glömt, underbart vad som kan ske när man har dåligt minne!

    SvaraRadera