torsdag 22 oktober 2009

La Trappe Witte Trappist

- Ibland blir inte bilderna så lyckade
när man tar dem i all hast...

Det har varit ganska tyst på bloggen nu i några dagar. Det beror mest på brist på tid från min sida samt att det faktiskt varit ganska dåligt med saker att skriva om.

Hursomhelst, nu är det dags att recensera en av ölen jag drack på min brors inflyttningsfest nu i helgen. Precis som titeln på inlägget antyder är det La Trappe Witte Trappist från Trappist bryggeriet De Koningshoeven det rör sig om. På sistone har jag börjat tycka väldigt bra om belgisk wit, saison och tripel etc, stilar som jag var lite smått skeptisk till förr.

Nåväl, hur var ölet?

Ölet har en väldigt ljus blekgul färg när man häller upp den med ett relativt stort vitt skum. Det ser inte sådär jätteaptitligt ut faktiskt.

Doften är däremot betydligt bättre, mycket kryddor typ koriander, apelsinskal och lite nejlikor. Det finns även en lätt jästighet och en väldigt lätt torr humlighet i doften.

Smaken är ungefär som doften utlovar, en hel del av kryddorna jag nämnde tidigare men även en fräsch syrlighet som passar utmärkt för stilen. Humligheten är rejält tillbakadragen, som sig bör när det handlar om witbier.

Fylligheten är inte direkt på topp, utan den är relativt tunn, dock inte jättetunn, och det är ordentligt med kolsyra i ölet. Medan jag drack denna funderade jag på om den inte hade passat bättre på vårlanseringen - den känns verkligen som ett uppfriskande sommaröl.

Hursomhelst, jag tycker detta är fullt godkänt, och till det ytterst modesta priset av 13:90 så får denna 3,4 trappistglas av 5.

1 kommentar:

  1. Hmm, man kanske ska ge den en chans till. När jag provade den för ett par veckor sedan tyckte jag den var dålig. Tänkte hälla ut den men min son välte ut den istället.

    SvaraRadera