lördag 10 oktober 2009

Novembernyheterna på Systembolaget

Vet inte om det är någon som kan ha missat detta, men! Det är snuskigt mycket exklusivt och de flesta verkar vara både dyra och prisvärda och egentligen är det väl ingen av dem som man vill missa. Håll i hatten nu gott folk!

Nu är det ju så att ett par bloggar redan rapporterat om det här, så som sagt vet nog de flesta om detta. Om inte, så hoppas inte ni får en alltför stor chock därute. Detta är nog ett av de absolut mest intressanta (och dyra...) nyhetsläppten i Systembolagets historia.

Personligen tänker jag försöka köpa så mycket jag har råd med, men dessa är prioriterade: Grebbestad Lunator, Fuller’s Vintage Ale 2009, Hog Heaven Ale, Norwegian Wood, Thomas Hardys Ale 2005 och Aecht Schlenkerla Rauchbier Urbock.

De jag prövat förr av de prioriterade är Norwegian Wood och Lunator, samt förra årgången att Vintage Ale:n, den köper jag i år bara för att kunna samla årgångar för en framtida vertikalprovning. Sedan har jag ju såklart prövat färska varianter av Thomas Hardys som varit måttligt imponerande, ser verkligen fram emot att pröva en flaska från 2005. Hursomhelst, jag kan inte avsluta detta på annat sätt än som Magnus Bark på Ofiltrerat när han skrev om dessa nyheter för någon månad sen:

Grattis Sverige!

8 kommentarer:

  1. Drack en Thomas Hardys 05 för ett tag sedan och den var sjukt bra... till och med löjligt bra.

    SvaraRadera
  2. 05an är sjukligt bra just nu, har en flaska hemma minsann :)! Bra uppdatering av nyheterna då jag glömt bort vad som skulle komma!

    SvaraRadera
  3. Det blir helt klart att hänga på låset nästan... är rädd att Hardy's kan ryka ganska fort nämligen. Är sjukt nyfiken på hur en gammal flaska smakar, då jag enbart druckit den i färskt tillstånd... förra årets var lite knepig dessutom. Inte äcklig men jag tror det var rätt kass kolsyra eller något. Den bör ju helt klart stå ett tag, men ändå.

    SvaraRadera
  4. @Niggze och ricke: Härligt, det låter verkligen lovande, man får väl försöka köpa ett par tre stycken iaf!

    SvaraRadera
  5. Det där är verkligen en makalös lista! Jag vill ha mycket av allt men det är förstås inte möjligt. När det börjar närma sig mån 2/11 gäller det att vara redo.

    SvaraRadera
  6. @Gyllenbock: Ja, det är verkligen en galen lista - och allt känns faktiskt intressant. Det skrämmande är ju att resten av vintern också fortsätter i samma galnas stil. Kul för de som har råd att köpa allt! För mig blir det nog att dela på många av dem med David, och några kommer nog tyvärr att hoppas över pga ekonomiska själv samt att man vill ha flera av vissa...

    SvaraRadera
  7. Najs! Vilken mumsig lista. Det kommer bli inköp av allt jag kan få tag på.

    SvaraRadera
  8. TH 2005 är en av de bästa årgångarna på senare tid enligt min personliga uppfattning.
    06 var inget vidare, 07 rätt bra, 08 sådär.
    Jag dricker en 2005 per år och hittills har de bara blivit bättre. Ska passa på att köpa några extra om det finns kvar då jag kommer dit, så man kanske kan dricka fler än en per år :)

    SvaraRadera