söndag 11 oktober 2009

Oktoberfest på Bishops Arms - del II

- En klassisk tysk steinkrug

Tar mig friheten att fortsätta skriva om Bishops Arms oktoberfest som vi var på i torsdags.

När vi ätit upp maten (mätta blev vi båda två - och jag hade dumt nog käkat lunch inte sådär jättelång tid innan vi var på Bishops) och druckit upp det utomordentliga tyska veteölet kände vi att vi ville "bjuda tillbaka" lite grann, dessutom var man ju sugen på något mer. Fredrik tog en Shepherd Neame 1698 och jag valde en Pilsner Urquell på fat eftersom jag faktiskt inte druckit den från fat förut. Det var helt okej, men inte fantastiskt. I typisk tjeckisk still var det en del smörkola/diacetyl med lätt blommig humle och en viss beska. Helt klart drickbart, men jag kommer nog inte köpa den igen såvida jag inte besöker något ställe som inte har något roligare.

Efter det blev det en varsin "Swedish craft beer"-kupa Heaven från Jämtlands Bryggeri på fat. Det var faktiskt riktigt gott (bättre än jag mindes faktiskt) med mycket rostade, brända choklad och kaffetoner som samsades med nästan lite askiga/cigarettfimpiga toner, på ett bra sätt. Lakrits? Mycket trevligt och från fat är det här faktiskt en av de trevligare schwarzbieren - har tyvärr inte testat den på flaska.

Var kvällen slut efter det här då? Tja, nästan - en flaska var av utomordentliga Traquair 900 beställdes in som avslutning, och det kunde väl knappast bli bättre... eller ja, det kanske det kunde men det var en oerhört värdigt avslutningsöl med mycket vinösa, glöggiga toner, torkad frukt/russin och andra trevliga smaker. Ett kanonöl som rekommenderas om man kommer över det - det har utvecklats en del sedan det släpptes på bolaget för ett par år sedan.

Jag (och med all säkerhet Fredrik också) vill hursomhelst tacka Bishops Arms för att vi fick medverka på denna trevliga afton och hoppas på fler, liknande initiativ framöver... kanske till och med en mini-mikroölfestival som andra Bishops har haft? Jag får höra med dem någon gång.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar