fredag 2 oktober 2009

Southern Tier Hoppe

Southern Tier känns som ett microbryggeri som fått (oförtjänt?) mycket kritik här på bloggarna och på vissa rating sidor. Många tycker att deras öl ofta är alldeles för söta eller så är det något annat som är fel på deras öl. Själv har jag inte sagt så mycket om dem då det enda jag provat hitills är Southern Tier IPA. Hursomhelst, nu är det deras Hoppe som detta inlägg ska handla om. En imperial extra pale ale, en ölstil som kanske inte är så vanlig, utan oftast är det ju IIPA eller DIPA man tänker på. Nåväl hur var denna då?

Ölet har en djupt gyllene färg med ett stort och luftigt vitt skum, ölen är lätt disig.

Doften är trevlig med inslag av de typiska Amerikanska humlesorterna, det finns även en viss karamellaktig doft samt inslag av citrusfrukter, allt som allt en välbalanserad doft som lovar gott.

Smaken är även den dominerad av den Amerikanska humlen och jag hittar inslag av ananas och grapefrukt med ett visst inslag av brio gräddkola. Beskan är nästan lite kryddig på något sätt. Smaken är väldigt balanserad och lite lätt söt och jag förstår varför detta inte kallas för en IIPA.

Munkänslan av lagom fyllig, perfekt för stilen.

Allt som allt en väldigt god och lagom öl på alla sätt. Den skulle förmodligen ha suttit perfekt en het sommarkväll innan man tänder på grillen, men det gick även bra på en vanlig höstdag. Betyget blir stabila 4,1 av 5 möjliga.

3 kommentarer:

  1. Håller tummarna för att Hoppe är bra och enligt din recension verkar den ju lovande. Testade Unearthly för några dagar sedan och den var inte alls bra, ingen doft- eller aromhumle att tala om, grenigt besk, lite spritig och, så vitt jag kunde se, filtrerad. Inte alls kul och inte alls som jag minns den när jag testade ölen för första gången 2007. Blev så deppad att jag fick tröstköpa en Mean Manalishi idag;-)

    SvaraRadera
  2. Jag tyckte hoppe var riktigt bra. Speciellt för att vara en imperial pale ale som de säger att det är. Lättdrucken och frisk.

    Mean Manalishi är grymt bra.

    SvaraRadera
  3. Det är Anders som har skrivit ner dem! Döda! :) Men jag förstår honom, kommer ihåg mötet i Ölbutikken då han inte ville kommentera någon av ölen -- och varken portern, IPA:n eller framför allt "Phin & Matts Extraordinary Ale" (som låter så otroligt speciell) var något direkt att hänga i granen när jag smakade dem. Choklat stout var dock mumsig (men jag är sjukt såld på all sorts choklad) och några andra har varit ok... men detta släpp kändes för dyrt och inte värt pengarna.

    SvaraRadera